€ аритметика

Мониторинг на клипове с политическо съдържание във VBox7 и Youtube, май 2009
Автор: Юлия Роне

Автор: Юлия Роне

Предварителни изчисления

Месец май беше месец на предварителните изчисления, на социологическите проучвания и на кривите сметки. Във въздуха витаеха предсказания кой колко процента вот ще получи, кой колко евродепутати ще има. И сред всички тези сложни сметки всъщност се загубиха реалните политически послания. Защо трябва да се гласува за европарламент, каква е неговата структура, колко депутати може да излъчи България – тези въпроси бяха далеч от обществения дебат. Диалогът беше съсредоточен около ключовото мото „нека си премерим процентите”.

Купуване и продаване

Евроизборите в България дадоха име и на две нови аритметически дейности: купуване и продаване. „Купуването и продаването на гласове е престъпление” се казваше във всяка една политическа реклама. Някои партии (БСП, ГЕРБ, Синята коалиция) поставиха този лозунг в края на своите предизборни клипове, прочетен набързо също като указанията в рекламите за лекарства. Атака пък изведоха лозунга в началото на своя клип като основа за политическото внушение: гласове се купуват от ДПС. Престъпление е турцизирането и ограбването на България.

Клип на АТАКА за Евроизбори 2009 Клип на АТАКА за Евроизбори 2009

От задължителния елемент Атака извади позитив. Клипът, качен на 19 май, има 1,344 гледания и е най-гледаният предизборен клип във Вбокс7. Във видеото можем да видим Лондон, Ватикана и Айфеловата кула, превърнати в джамии и обхванати от пламъци. „Това щеше да е Европа, ако не бяхме ние българите. Да спрем анадолците и ДНЕС” призовава партията. Атака изтъкват, че те са доказали пред Европа, че спирането на АЕЦ не е било нужно, разобличили са антинародното управление на тройната коалиция, защитили са авторитета на българската православна църква и са разкрили геноцида над българските пенсионери. Как и кога точно са осъществили тази мащабна дейност в клипа не се разкрива. Това не е Атака – това е СуперАтака – бихме могли да кажем в духа на друга телевизионна реклама. Суперсилата й очевидно се дължи на способността да казва това, което всички искат да чуят. И все пак основното послание в клипа, поантата на политическата програма на партията идва едва в края. За Атака основната европейска цел пред България (поради постигането на всички гореспоменати цели) е недопускането на Турция в ЕС. Най-популярната във видео сайтовете партия залага на едно крайно негативно послание, което се оказва позитив в нейния имидж и й осигурява сериозен брой гледания.

Клип на АТАКА за Евроизбори 2009

За ужас на партия Атака най-големите европейци в България се оказват именно турците и ромите. Най-популярният клип по време на самия изборен ден е Ромски глас= 30 лева. Аритметиката върви с пълна сила.

Ромски глас = 30лв

На въпроса „Какво правят евродепутатите?” интервюираният жител на Столипиново отговаря: „Те крадат повече от нас”. По думите на репортера хората от квартала признават, че представители на различни партии обикалят гетото и пазаруват гласове. Демокрацията като успешен пазар. Търгува ли се с гласове в навечерието на изборите? е друг от актуалните клипове в изборния ден. Темата назрява със седмици, преди да избухне навръх 7 юни. Качват се разследващи репортажи за купуване на гласове, както и предупреждения такива практики да бъдат спирани. Дори има любителски клип с указания какво да правите, ако някой се опитва да купи вашия глас. През цялото време се прокрадват аргументи, че трябва да гласуваме, за да неутрализираме купените гласове. Избирателната активност на българите трябва да бъде неутрализираща. Плюс и минус се унищожават взаимно.

Купуване на гласове

Европейската комисия прибягна до други аргументи за насърчаване на избирателната активност. Информационната кампания на европарламента беше насочена главно към младите хора и ще се запомни освен с активното блогване и честите послания в Туитър, с трите клипа под надслов „Винаги има време да гласуваш” (There is always time to vote). Създаването на тези клипове доказа, че европарламентът иска да намери младите на тяхна територия, да им заговори на техния език. За пръв път в Европа виждаме признание за ролята на YouTube като възможна платформа на политически послания.

Информационната кампания на европарламента в YouTube

Трите клипа постигнаха висока гледаемост: първият от тях е с почти 260 000 посещения, а вторият и третият със съответно 86 640 и 68 370 гледания (към 07.06) . Създателите на клиповете са успели да им придадат т.нар. заразен (contagious) характер. За политика се говори по забавен, подчертано неполитически начин. Целта е клиповете да се предават между самите потребители и по този начин да се постигне активна ангажираност с посланието. Големият въпрос е доколко YouTube може да бъде показател. Като имаме предвид, че избирателите в ЕС са приблизително 388 млн., фактът, че клипът, насърчаващ вота, има 260 000 посещения не изглежда особено съществен. А дали Европа е състезание, филм на ужасите или добре планиран обир (каквито са примерите в клиповете) – избирателите трябва да определят сами.

Няколко числа за информация

Още от началото беше ясно, че кампанията за евроизборите е просто подготовка за камапнията за избор на правителство. Във видео сайтовете броят на клипове за кандидатите за евродепутати беше показателно малък: нямаше ги или бяха слабо представени дори познати лица като Кристиан Вигенин, Илияна Йотова, Меглена Кунева, Надежда Михайлова, Румяна Желева и пр. За сметка на това изключетелно добре бяха представени партиите като цяло и техните лидери. Във Вбокс7 Бойко Борисов по традиция има значително повече клипове (108) от ГЕРБ (едва 37). При БСП се наблюдава обратното: партията взема преднина с 35 клипа, докато Станишев остава с 11. Атака е категорично най-популярната и атрактивна партия за май – със122 клипа за партията и 41 за Волен Сидеров. Синята коалиция са с 30 клипа във Вбокс7, което надвишава клиповете на СДС и ДСБ през изминалите 6 месеца, взети заедно. Трябва да се има предвид също, че Вбокс7 не е основният канал за видео клиповете на Синята коалиция. Много повече техни клипове има в YouTube, докато българският видео сайт е предпочитан от Атака и БСП. Клиповете на Синята Коалиция са сред най-гледаните пред месец май. В YouTube те имат 10 клипа с над 1000 посещения и 14 с над 500. Това е доста забележителен резултат и показва, че през месец май политическите субекти, които най-успешно използваха Интернет за своята кампания, бяха Атака и Синята коалиция. При Атака големият брой клипове се качва от един потребител: emsky05. През май се забелязва и решително включване от потребителя със страшното име sladkobai4e. Става дума за човек, на чийто потребителски профил пише: IZKAM SI4KI HORA DA SME SI PRIQTELI :) и същевременно качва в един ден 25 клипа за Атака. Голям брой от най-гледаните клипове на сините също се качват от относително малък брой потребители: dsb990371, cocarachala, dogseatsdog.

Има и официален канал, който обаче остава по-слабо гледан от клиповете, качвани от потребители. Това може да се отбележи като обща тенденция. Клиповете от канала на БСП във Vbox7 също получават по-малко внимание от неофициалните клипове. Най-гледаният клип България в Европа достига 255 гледания, докато да кажем един критичен клип като Призив към българския народ достига 1252 гледания. За БСП негативните клипове преобладават и това е силно доказателство за десния уклон на онлайн пространството. Разбира се, трябва да се отчете и противопоставянето между клипове от канала и неофициални клипове, което е винаги в полза на вторите. Интернтет е непредвидимо пространство и ползването му за политически послания често се отклонява от първоначалното намерение и се изплъзва от ръцете на Пи Ар ентусиастите.

Същото се наблюдава и при ГЕРБ. Макар че партията имаше свой канал във Вбокс7, повечето клипове в него едва успяваха да преминат 10 гледания. Визитките на евро-депутатите, както и предизборните клипове не предизвикаха почти никакъв интерес. За сметка на това счупеният крак на Бойко Борисов предизвика силни страсти и над 1100 души изгледаха репортажа от новините на БТВ, минал под знака на поверието „Счупеното носи щастие”. Любопитното е, че освен гореспоменатия канал на ГЕРБ във ВБокс7 има и още един. Именно този втори канал претендира да бъде Официалнен канал на политическа партия ГЕРБ. В официалния канал обаче визитки на евродепутатите няма: има клипове единствено и само с Борисов. Достатъчен е само един поглед върху канала, за да се убедим в това.

Официалния канал на ГЕРБ във Vbox7

Ликът на Бойко доминира категорично. Както се вижда от качените клипове, особено значимо събитие за месец май е гостуването му в «Стани богат». Това гостуване се качва в серия от клипове от различни потребители и по различно време през целия месец. Първата вълна от клипове е най-гледана. Клипът Бойко Борисов и Божидар изгоряха на въпрос за 100 000 лева събира над 5500 гледания. По-късно в течение на целия месец май има клипове-рецидиви от това гостуване, които събират между 100 и 200 гледания. Не по-малко популярен е вариантът, в който Борисов е водещ, а Ники и Ути отговарят на въпроси. Във визуалната визитка на Борисов във видео сайтовете на чисто визуално ниво доминира атмосферата на Стани Богат. През май кметът се развихря във всички игри, както може да се забележи в най-популярния клип за него: Уникален гаф на Бойко Борисов на Mtel Masters със 7840 гледания.

Уникален гаф на Бойко Борисов на Mtel Masters

Клипът е дело на потребителя bborisoff, качил общо 7 клипа във Vbox7 – всички с анти-Бойко тематика и на високо ниво. Общото между всички клипове е пародийният елемент. Този клип конкретно е идеално въплъщение на същността на видео сайтовете. Гласът на Бойко е отнет, вместо това в устата му са сложени думи в балончета, също като в комикс. Всичко това на фона на забавна детска песничка. Такива са правилата на играта във видео социалните мрежи. Този клип насочва и към най-съществената характеристика на предизборната ситуация през май: негативното послание. Освен клиповете от Стани Богат другата визия, която се натрапва на погледа, са клиповете от кампанията на Нова Зора за Бойкостов.Те са изключително популярни – не толкова като брой посещения, колкото като независими качвания на един и същи клип от различни потребители. В голямото състезание на българските политици Стани Богат всички ходове са позволени.

Клипът Бойкостов на партия Нова Зора

Събирай и владей

През месец май протекоха сложни операции по събиране и групиране на партиите. Появиха се тревожни хибридни явления от рода на Бойкостов и Сердоган: чудовища на въображението, пазители не на входа на Тива като древния Сфинкс, а на входа към Народното Събрание и еврофондовете.

В политическите внушения нямаше място за загадки. Всичко беше казано пределно ясно, експлицитно и дори вулгарно: кметът бе сравнен с боклук, червеният цвят на БСП беше позициониран върху дамска превръзка, а лидерът на Атака определи Меди Доганов като „страхлив червей, който аз ще извадя от неговата дупка…” . Политическият дискурс влезе в полето на гротеската. Предизборната битка беше битка не между програми, а между образи. Пародираните образи и колажите бяха в основата на партийните спорове през май.

Първите, които осъществиха мащабна операция по събиране на врага, бяха Нова Зора. Техният клип Ако подкрепиш Бойко, получаваш Костов се появи още в първите дни на май. Любопитното е, че в случая не ставаше дума просто за отделен клип, а за цялостна онлайн кампания. Повече от 20 дни до всяка песен в YouTube имаше линк към клипа. Успоредно с това във Вбокс7 имаше банер под надслов Кой е най-добрият приятел на Бойко Борисов?

банер "Кой е най-добрият приятел на Бойко Борисов" във Vbox7

Който и избор да направеше човек, беше препращан към сайта boykostov.org, където имаше забавни игри от рода на това да сложиш всеки софийски боклук на мястото му. Чрез твърде директна метафора се загатваше, че мястото и на самия Борисов е в кофата. Кампанията Бойкостов беше изключително мащабна. Тя доказа, че политическата реклама може да нахлуе в личното интернет пространство, независимо от политическите интереси на потребителя. Невъзможността да се проследят парите, вкарани в тази реклама, както и липсата на цензура онлайн позволиха тази негативна всепроникваща кампания. Друг е въпросът какъв беше резултатът от нея. Факт е, че на страницата boykostov.org, където имаше пространство за коментари, повечето хора напротив подкрепяха Борисов. Това е ярко доказателство, че Интернет е непревидимо място и простото поставяне на реклама трудно може да промени предимно десните нагласи на потребителите. Всъщност сайтът boykostov.org помогна да се провери ефекта от рекламата, как се „чете” тя от потребителите. В крайна сметка след като голяма част от потребителите избухнаха в гняв и бяха предприети редица акции срещу Нова Зора като поставено лице на БСП, сайтът boykostov.org изчезна и беше преместен на адрес: boykostov.info

Сайтът boykostov.org

В новия вариант на сайта всички стари коментари са изтрити и няма опция за коментари. Интересно е как в началото на кампанията идеята беше за отвореното Интернет пространство, където всеки може да каже своето мнение. Когато мнението се оказа неподходящо, Нова Зора преминаха на стария вариант: от едната страна - реклама, от другата - мълчаливи потребители, които нямат право на глас.

Това, което остана на сайта, са клиповете – ключов елемент в цялата кампания, която показа нарасналата роля на Интернет като фактор преди изборите. Името на Обама се повтряше като тантра сред българските ПиАр специалисти. Но докато Обама залагаше на позитивното послание, на родна почва Интернет изборите придобиха грозен оттенък.

Бойкостов намери своя логичен ответ в образа на Сердоган. Първият клип под надслов Ако подкрепиш Станишев, получаваш Доган се появи бързо след явлението boykostov. Първият му вариант включваше лика на Станишев и на Доган на фона на турски кючек, като впоследствие се чува Излел е Делю Хайдутин. Постепенно визията на клипа се подобри и окончателният вариант, който грабна много почитатели, заложи на обърната последователност: започва с българския химн и продължава с турска музика. Тук мотивът донякъде напомняше тезата на Атака за турцизирането на България.

Клипът "Ако подкрепиш Станишев, получаваш Доган" във Vbox7

Станишев и Доган биват атакувани като чужденци. Клипът с доста красноречивото заглавие FuckBGCommunists представя розата - символ на БСП като колаж от турското знаме и надпис БКП. Като фон върви песента на Boney M Rasputin, lover of the Russian queen. Любопитно е това трайно обвързване между руското и турското. В българския исторически контекст това е най-малкото странно. По-важното в клипа обаче е заглавието: то ясно показва, че българските политици не са успели да отидат отвъд дискурса на ранните години на прехода. Комунистите и Костов са основните опоненти: нова кампания със старите лица. Анти-комунистическата реторика се развихря във видео сайтовете. Ярък пример е клипът, в който се пародират рекламните плакати на БСП на фона на Моя страна, моя България на Емил Димитров.

Пародия на рекламите на БСП

Пародията, мерзкото, крайното са основните маркери на предизборната кампания. Позоваване на образи, а не на програми; развенчаване, а не създаване на митове. Ключовото при пародията е, че другият няма право на глас. Неговият глас бива присвоен. Той бива принуден да играе твоята игра. Това ясно се вижда в клипа на Синята коалиция Играта им свърши:

Кадър от клипа "Играта им свърши" във Vbox7

Залага се на веселите намеци, на подмятанията, на атрактивното. Този клип е пример и за още едно политическо събиране: Станишев, Доган и Симеон. Синята коалиция се цели не само в първите двама, а в тройната коалиция като цяло. Проблемът е, че, както казва самият клип, топката е в теб. Топката винаги е в народа и на кого ще бие шута той тепърва предстои да се види. През това време полтиците охотно ще се правят на шутове.

На фона на горните клипове последният пример за предизборно събиране идва доста неочаквано. Той идва от партия Атака и предупреждава Внимание ГЕРБ = БСП. Когато става дума за турското еврочленство, гласувайки за БСП, вие гласувате за ГЕРБ, и обратно – предупреждава ТВ водещият, а ние сме свидетели на раждането на ново явление. Ако следваме линията, наложена от българските партии, би трябвало да го наречем Сербой. Като основен принцип в нашата политика през май се очертава: групирам враговете си и се коалирам с техните врагове. 20 години след Падането на Берлинската стена омразата и разделението са в основата на нашия политически живот. Те намират олицетворение в привиждането на политически чудовища, в злобния смях и гротеската.

Умножение

Умножението е важно действие в Интернет пространството. Наблюдава се характерно мултиплициране на посланията, на клиповете и значенията. Това може да се окаже добър метод за проследяване на отзвука на дадена политическа реклама. Така например клиповете за Бойкостов се умножиха многократно в рамките на един месец. Факт е, че при търсене на името на Костов имаше случаи, в които 10 от 12 клипа за него бяха именно на Нова Зора. Аналогично се мултиплицираха клиповете за Сердоган. Негативното процъфтява във видео сайтовете. Какви са неговите плодове обаче е друг въпрос. И не се ли оказа кампанията на Нова Зора самоубийствено нахлуване в традиционно синята обетована земя?

Резултати при търсенето на "Иван Костов" във Vbox7

Интернет може да умножи гласовете, да гарантира много говорене, но никога не гарантира как точно ще се говори. В случая с Нова Зора новите медии изиграха лоша шега. Първо, защото се оказа, че не са толкова непроследими и безнаказани, колкото традиционно се мисли, и бързо се разбра името на човека, регистрирал сайта. Второ, защото онлайн червеният глас няма потенциала да диктува правилата. Видео сайтовете са като кентаври: качените клипове са човешката глава, която израства от тялото на мълчаливото одобрение на потребителите. Без това одобрение, главата бива отсечена. И също както от главата на Медуза, от нея се посипват змии, купища отрицателни клипове. Кампанията на Нова Зора предизвика в ответ нарояването на клипове за Синята Коалиция. Ако в предишните месеци СДС и ДСБ едва събираха 2-3 клипа на месец, то изведнъж обединената Синя коалиция се оказа с 30 клипа във Вбокс и със 156 в YouTube. Свещената онлайн троица Атака-ГЕРБ-БСП беше най-накрая разбита. Другият герой от сагата Бойкостов – Бойко – също получи огромен брой клипове, повечето от които просто бяха различни умножени варианти на гостуването в Стани Богат.

Умножиха се и клиповете за Атака. Всъщност през месец май нямаше качествено нови тенденции в кампанията на партията, кампания, която започна още през февруари с предизборна обиколка на страната. Това, което се наблюдаваше, беше по-скоро концентриране на по-голям брой клипове, пропускане на едно и също националистическо послание през различни клъстъри от клипове. Накуп присъстваха всички теми, които занимаваха партията през изминалите месеци: имаше поругаване на гробове, призив за признаване на геноцида над българите, побой над онеправдани журналисти на СКАТ (с цели 31 875 гледания), турцизиране на деца (3122 гледания), припомняне на Батак (1501 гледания), но това, което надмина всички очаквания беше връщането в историята чак до времето на хан Аспарух. В добре направения клип Замисли се, не бъди овца присъстват кадри от филма Хан Аспарух, в които се припомня мъдростта Народ без държава е обречен да изчезне! и се прави сравнение със съвременна България. В предизборната ситуация Атака вкарва целия си арсенал в действие. Клиповете са логично разгръщане и развитие на една добре пресметната кампания. Навред из страната и назад в историята, може би траките са единствените, които не се срамуват от сегашното управление.

х=? Уравнение с множество неизвестни

Малките партии остават големият неизвестен за изборите. С оглед представянето им във видео сайтовете трудно може да се направи прогноза за изборните им резултати. Яне Янев е представен с едва 3 клипа във Вбокс7 за месец май. Кошлуков след бума от над 100 клипа покрай участието му във Вип Брадър, има също 3 клипа за май. Коалиция „Напред” едва два клипа. Учудващо е отсъствието на НДСВ, представени също с два клипа. От малките партии с най-много гледания макар и само на един клип е партията на Зелените: клипът Стига геройковци събира внушителните 2 275 гледания.

Основни изводи:

  • Водещите партии в онлайн пространството бяха Атака – на първо място, Синята коалиция, БСП и ГЕРБ, като партията ГЕРБ имаше значително по-малък брой клипове от своя водач – Бойко Борисов. Нахлуването на Синята коалиция беше взривно – с десетки пъти повече клипове отколкото за СДС и ДСБ взети заедно през изминалия месец. Българското онлайн пространство разкри своя латентен десен характер. Обединението вдясно беше искрата, която го възпламени.
  • Купуването на гласове се оказа важна тема в Интернет, като тя до голяма степен се обвърза с националистическия дискурс.
  • Официалните видео канали, направени по примера на Обама, получиха много по-малък брой гледания от любителските клипове, разпространявани от самите потребители.
  • Заложи се на силно негативна кампания: пародията, гротеската, обидното бяха в основата на партийния дебат. Не се спореше около програмите, нямаше динамика в диалога, а се боравеше с предпоставени образи на Другия. Не може дори да се говори за истински компромати, а за шеги и обиди, характерни по-скоро за сатирично предаване. Важното беше да се шокира и забавлява. Истината и политическото говорене бяха оставени в резерва. За да бият шута на другите, политиците не се посвениха да влязат в ролята на шутове.
  • Отрицателната кампания в случая на Нова Зора даде обратен резултат и изигра лоша шега на своите създатели. Клиповете бяха много възпроизвеждани, но слаби гледаеми, а десните в Интернет се обединиха в бърза контраатака. Минусът донесе плюс.
  • Врагът, а не партньорът, е образът, който движи сложния механизъм на българското управление. През целия месец май се наблюдаваха сложни прегрупирания на враговете, при които се появиха формулите: БСП=ДПС, ГЕРБ=ДСБ и БСП=ГЕРБ.
  •  

    Изваждане и деление

    През май партиите извадиха от миналото и изтупаха от прахта стари политически послания. Ролята на Европарламента и проблемите пред ЕС получиха малко внимание в контекста на възродилия се дебат между комунисти и антикомунисти, червени и сини. Модерният и актуален политически диалог се оказа невъзможен. Улисани в предизборни сметки, в партийни разделяния и събирания, политическите сили за пореден път се оказаха неспособни да предложат на обикновения гласоподавател сериозна програма и алтернатива. А извечна истина е, че тези, които изваждат от сметките си народния глас, трябва да се разделят с властта.

Коментари

2 коментара за “€ аритметика”
  1. rossypop казва:

    Кампанията на Синята коалиция - евро- и парламентарна - е видимо най-етична и към съперници, и към адресата. Това се отнася и за видеоклиповете, и за пародийните листовки, защото в основата стои истината. Лидерските изяви залагат на компетентността и доказания професионализъм. Посланията са ясни, разпознаваеми сред тези на конкурентите. Ще си позволя да цитирам авторката: “Нахлуването на Синята коалиция беше взривно – с десетки пъти повече клипове отколкото за СДС и ДСБ взети заедно през изминалия месец. Българското онлайн пространство разкри своя латентен десен характер. Обединението вдясно беше искрата, която го възпламени”
    Синята коалиция има бъдеще и това ясно се вижда по желанието на наричащите себе си “десни формации” да се включат в нея, дори с цената само на едната подкрепа. Но най-ценното, което тя постигна е спонтанното привличане на хиляди млади хора. Подчертавам - спонтанно! Именно на основата на демократичните си послания за европейска принадлежност, европейски правила и европейско бъдеще на България.

Връзки към публикацията

Виж какво другите казват за тази публикация...
  1. [...] пазители не на входа на Тива като древния Сфинкс, а на входа към Народното Събрание и еврофондовете. Парламентарните избори пък вдъхновиха пи арите да [...]



Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!