Некачествен видео материал

Клиповете с политическо съдържание във VBox7 и Youtube, февруари 2009
Автор: Юлия Роне

Автор: Юлия Роне

„kakwa ubida we to si e taka”

Месец февруари започна разгорещено с изказването на Бойко Борисов за некачествения човешки материал. В записа от Чикаго Бойко се оплаква, че в България са останали „1 милион цигани, 700-800 хиляди турци и 2, 5 милиона пенсионери”. Беше много забавно да се следи преформулирането на изказването от страна на медиите, където, при предаване думите на Борисов, „цигани” навсякъде се заменяше с „роми”. В Интернет пространството обаче ромите отсъстват, а циганите дебнат навсякъде. Друго нещо, което трябва да се отбележи е, че ако в традиционните медии, се наблегна на реакцията на другите партии спрямо изказването, то онлайн може да се види черно на бяло преобладаващото мнение сред населението. Във видеосоциалните мрежи то почти единодушно подкрепя думите на Бойко. Ето произволно избрана страница с коментари след качения клип с Чикагското изявление:

Коментари

С изключение само на един коментар (шестия) всички подкрепят Бойко Борисов. Каква обида съзират медиите, когато „то си е така”? Всъщност изказването на Бойко се оказва изключително успешен начин за повишаване на рейтинга му. Кметът се вписва в митемата за лошото момче, което казва нещата директно в очите, докато другите си мълчат. С думите си Бойко огласява една неизказана в публичното пространство, но твърде широко разпространена нагласа сред гражданите. Всички са съгласни с кмета. „Евала, Бойко!” Парадоксално е съчетанието на дискурса за етническата толерантност, налаган от медиите и официалната политика, и националистическия дискурс, който все повече властва в частния живот, в частните разговори, в анонимното Интернет пространство. С изказването си в началото на февруари Бойко отдаде почит на народния глас и спечели гласове по този параметър. С обещанието за роми министри месец по-късно той се погрижи за европейското, мултикултурално лице на партията си и спелечи гласове и по тази линия. Политика 2 в 1, която не е нито едното, нито другото.

Това, което удържа абсолютната липса на единна и постоянна политика на партията, е шармантната, дръзко провокираща фигура на кмета. Бойко Борисов е доброто-лошо момче, което се бори със злодеите и си цапа ръцете заради нас. Двойнствеността в образа на кмета много ясно проличава в различната трактовка на неговия образ в два самодейни клипа. Първият е на Prim & Atila и представлява унищожителна критика към кмета на фона на аматьорски рап. Сред традиционните снимки се промъкват множество карикатури, шаржове и пр. Във втория клип, публикуван в същия ден, отново има снимки на кмета – този път на фона на песента на Ъпсурт – „Казано честно всичко ми е наред”. Кметът е представен като мачо с пура в уста, който знае как да живее и кара жените да се чувстват „като Екстра Нина”. Споменаваме и двата клипа, защото в тях се повтаря една снимка – картинка на Бойко Борисов, в чиито крака има труп. Ракурсът отдолу в първото видео внушава, че Бойко е убиецът. Във второто фронталният план и бодрата песен внушават, че трупът – пръстъпността – е в краката на Борисов. Има нещо амбивалентно във фигурата на Бойко – той убиецът ли е, или този, който хваща убиеца.

Сладостно несигурен е образът на този, който може да прави и да казва каквото си иска. Бойко е недосегаем. Но не по дистанцирания, костюмиран начин на политиците, които грабят страхливо. Бойко е нагъл, демонстративен и най-важното той е близо до нас. Той е наше момче. Това усещане е експлицитно предадено в клипа Бойко Борисов е едно ченге, където са представени един до друг Слави Трифонов и Бойко Борисов на фона на песента на Слави Едно ченге. Ето кратък откъс от текста, който не се нуждае от коментар: Той не беше по-различен, беше като нас…Нито дявол, нито ангел – беше като нас. Малко по-добър отколкото по-лош. Той се смееше с нас и пиеше с нас. Той живееше с нас и вместо нас… Казаха, че бил герой, ала друго той би ми казал: аз съм ченге. Тази песен въплъщава почти съвършено идеологията Слави-Бойко: обикновеното момче, което постига много и което изживява вместо нас нашите мечти. Ето, те не са по-различни от нас, не са по-умни или по-добри. Но те са успели. Такива каквито са. Няма нужда да се стараем, няма нужда да учим, да надскачаме себе си. Политиците с цялото им образование са лъжци. Истината е в простите неща. Бойко е идеалът на редица жени: престъпникът в сигурната обвивка на шериф. Можем само да допълним, че клипът Бойко Борисов е едно ченге е качен от момиче на 18 години с прякор kotence1990. И така, през февруари софийският кмет отново е най-популярното политическо лице във Vbox7. Макар и с по-малко клипове отколкото през януари(89) през февруари той отново е на първо място с 55 клипа, докато Волен Сидеров има около два пъти по-малко: 26, а Станишев – 18. Интересен е и клипът, качен в Youtube от Сутрешния блок на БНТ 1, който представлява дискусия между Бойко Борисов и депутата от БСП Кристиян Вигенин. Всъщност дисуксия е силно казано, защото през цялото време Борисов вика по телефона, не дава думата и се държи арогантно.

Бойко Борисов е нашият Карлсон, който прави бели и сладко похапва курабийки, докато ние почистваме боклуците, но когото всички толкова обичаме. Млад, красив и в разцвета на силите си, той прелита сякаш с перка над софийските задръствания и ударите по имиджа си, за да се задържи винаги на покрива на властта. Всяко Дребосъче заслужава своя Карлсон.

„Гиноцида над българския народ”

На старогръцки език думата генос означава народ, а гюнé(гинé) – жена. От първата дума идва „геноцид”. От втората „гинеколог”. Заглавието „Гиноцида над българския народ” няма нищо общо с избиването на жени. Просто Атака започва предизборната си кампания. В митинга-поклонение по повод рождението на Васил Левски Волен Сидеров призова Турция да се извини за геноцида над българите. В изказването му се подчертава, че без геноцида българите вече са щели да бъдат над 50 милиона. Това е само една от множеството националистически прояви през февруари. Вторият месец на 2009 е много силен за Атака, която има цели 42 клипа във Vbox7. За сравнение клиповете за ГЕРБ са 17, за БСП – 14, за ДПС – 11, а НДСВ, СДС и ДСБ напълно отсъстват от видеосоциалните мрежи.

След като напуснаха парламента, Атака започнаха предизборна обиколка. Те са може би първата партия, която направи това. Още при гостуването си в „Сеизмограф” по bTV Волен Сидеров обяви, че тръгва на обиколка из страната за срещи с избирателите и представяне програмата на партията. Във Vbox има клип от обиколката, която започва във Видин с цел да представителите на Атака да се запознаят „с реалните проблеми, нужди и искания на хората”.

Гиноцида над българския народ

„Агитирвай всички за Атака”

Много популярен през февруари (1017 гледания) е клипът Бъди Българин с открита предизборна насоченост, в който на фона на припева „Българийо за тебе те умряха” виждаме Волен Сидеров в епично-героичен ореол, заобиколен от кръст или български знамена. Клипът ни подканва „Агитирвай за Атака!”.

Волен Сидеров Агитирвай за Атака

Кръстът и знамената никак не са случайни. През февруари се развихря истинска война на символите. Повод е скандалното поругаване на български християнски гроб в Кърджалийско. Става дума за клип, заснет на мобилен телефон и пуснат в Интернет, където е видян и бива взет, за да се излъчи по СКАТ. Оттам – през телевизията – той отново е качен в Интернет. Кръгът се затваря. Този случай е показателен за начина, по който се предава информацията през новите медии, които препращат една към друга. Достоверносттта се гарантира именно чрез цитирането, позоваването на друга медия, а не на някаква обективна реалност.

Какво представлява въпросният клип с 3 203 гледания? Това е репортаж на СКАТ, в чието начало на клипче от мобилен телефон се вижда как група момчета тъпчат християнски гроб, разкопават пръстта му, завхвърлят кръста. После следва коментар от отец Боян Саръев, който вижда в този акт на 15 годишните момчета свидетелство за „несъзнателното или съзнателно желание на мюсюлманите за надмощие над християните, които сме малцинство”. В последните секунди СКАТ призовава прокуратурата да се заеме със случая.

Поругаване на християнски гробове

Първото нещо, което прави впечатление в клипа, е разминаването между надписа „Цигани поругаха български гроб” и заглавието във Vbox7 „Турската Гавра с Християнски Гробове в Кърджалийско”. Турци и цигани са приравнени. Това са не-българи, не-християни, не-хора. Те са върховното въплъщение на Другостта. По-отвъдни дори и от мъртвите. Ето последните коментари към клипа.

Коментари

В първия коментар особено интересна е констатацията, че има хора, използващи инцидента за свои цели. Случилото се е ужасяващо и възмутитлено. То е възможно най-голямата гавра с паметта на умрелите християни. Символно поругаване на вярата. Но тревожен и показателен е начинът, по който ужасният случай се вписва в заявената предизборна обиколка на Атака. Малко след агитационното посещение във Видин, се явява клип със заглавие Атака посети поруганите от турци гробове с 1781 гледания. Не е особено трудно да се съзре връзката. Интересно е и видеото Волен: За поругаването на гроба с 914 гледания, в което лидерът на Атака нарича вандалите „млади човекоподобни изроди, говорещи турски език”. На този фон думите на Сергей Станишев за разпищолването на Бойко и самото изказване на Бойко за материала изглеждат като невинни детски заигравания. Не е много светла картината на нашия политически живот, като се има предвид, че така говорят първите три политически сили: ГЕРБ, БСП и Атака. Тук е моментът да отбележим, че Атака е обявена за трета политическа сила през февруари: Атака – трета политическа сила!. „Етническата и противоконституционна партия” ДПС остава четвърта.

ДПС е четвърта и по брой клипове във Vbox7 с 11 клипа. Както в предишните месеци, те са качени от противници на партията и са силно критични. Има само един протурски клип, величаещ могъществото на Османската империя. Той започва с християнски възгласи „Помози ми, Боже” и преминава в турско-немски рап. Както можем да предположим, коментарите отдолу са изпълнени с пожелания по отношение на автора, Аллах и турския народ като цяло. С 1400 гледания най-посещавано е видеото на Reknail – Кръв. Тук отново усещаме идеята, че културата е нещо, което се носи в кръвта: „Кръв, заляла с болка земята! Кръв по ръцете на тоя с чалмата! Кръв – потича щом е време за разплата”. Без да коментираме съдържанието, музикалното качество и самият монтаж на клипа са на доста високо ниво в сравнение с подобни материали. Става дума за авторска рап песен на фона на снимки. Можем да определим това като устойчив жанр в самодейните политически клипове. Може би рапът се предпочита, защото, копирайки американския модел, неговите текстове са социално натоварени.

„Нашто знаме е идеално за мене”

Другите поругават нашите символи. Полумесецът се опитва да измести кръста, турски песни звучат над християнски гробове. Но познават ли българите своите собствени символи? Клипът, който искаме да коментираме, не е чак толкова посещаван (73 гледания), но в обсъждането на символите няма как да бъде пропуснат. Клипът е Господари на ефира – Българите не си знаят символите. Виждаме анкета от ТВ7 за основните символи на България. Резултатите накратко: две деца обявяват Ян Бибиян за турчин; на герба ни има Конник, никой не знае химна. Любим герой е един минувач, който отговаря на въпросите, че „е идеален нашят герб!”, после „Нашто знаме е идеално за мене” и накрая „Българският химн е много хубав”. Разбира се човекът не може да каже нито какво има на герба, нито какво символизира знамето, нито как започва химнът. Спряхме се на този клип, защото той е показателен за отношението към нашата култура. Всички я обявяват веднага и без да се замислят за идеална. Нашите символи са най-добрите. Гербът ни е идеален. И същевременно никой не знае нищо за тях. Това е изключително удобна позиция. Защитаваме своите символи, слагаме снимки на герба по клипчета, в които атакуваме всички останали етноси, но не си правим труда да проучим, да се поинтересуваме от историята на Християнството, от това какво точно има на герба. Хора, които са изявени атеисти, могат да прекарат часове в нападки против Исляма. Не е въпрос на религия, а въпрос на култура. Култура без дълбочина; култура, която се изчерпва в образи. Това е т.нар. identity kit – набор от символи, които маркират границата между нас и другите. Знаем, че нашият химн е идеален, най-добрият. Със сигурност е много по-добър от турския. За какво ни е тогава да знаем какво се пее в него?

„Искуствено увеличени пенсий”

Ако има някой, който през февруари си поделя с циганите и турците омразата на народа и гнева на Бойко, това са пенсионерите. Обществото сякаш е настръхнало. Приближаващите избори всяват тревога. Усещането за избори без реален избор намира изкупителна жертва в лицето на пенсионерите, които с „глупавата си носталгия” (Б.Б.) ще гласуват за БСП. Дори се появява клип, който специално предупреждава за коварните замисли на нашите баби и дядовци: БСП подкупват искуствено за изборите през 2009.

Изкуствено увеличени пенсии

Клипът предупреждава да не оставяме всичко в ръцете на пенсионерите и ромите. В едно болно общество, старостта е непростим грях. В миналото на пенсионерите се крие вината за нашето настояще.

Коментари

Старостта е още едно измерение на Другостта. Пенсионерите не са като нас. Може би някога са били, но сега вече са с “промити мозъци”. Темата за възрастните хора е комично разработена в Шоуто на Слави в изключително популярния скеч Баба Вуна прави гол протест пред общината, възмутена от изказването на Бойко (2276 гледания). Проблемът при пенсионерите е, че те ще гласуват за БСП. Това в никакъв случай не би могло да стане съзнателно, по личен избор, а защото са заблудени, подведени, оглупяли. И тук идва любимият аргумент на форумните лъвове. Защо просто да не им забраним да гласуват? Демократите в Интернет са за избори, в които ще гласува само “качествения човешки материал”. Останалите нямат право на глас. Те са безгласните букви в обществото. Старостта не е синоним на мъдрост, опит, уважение, а на оглупяване. От 89 насам българското общество е една постоянна игра на “Стани богат”, в която печели не най-знаещият, а най-бързият, най-съобразителният. А народът е в позицията на зрител, кибик, който дава съвети, вика и се вълнува пред телевизора, докато други си тръгват с големите печалби.

“БСП кряка като пуйките в Банкя”, а “Бойко съвсем се разпищоли”

Партията Герб със 17 клипа през февруари изостава по популярност от своя неформален лидер Борисов (55 клипа), което показва, че Герб все още се държи почти изцяло на личния чар на Борисов. При Станиешев и БСП със съответно 18 и 14 клипа степента на идентификация е по-висока. Така или иначе, борбата между първите две политически сили в България през февруари протече като словесен двубой между двамата лидери. Войнственото изобилие от идиоми и жаргонни думи в речта на политиците умели отвлече вниманието от липсата на ясна политическа програми и приоритети. Пресата отчаяно се опитваше да догони събитията, слагайки кавички, перифразирайки и коментирайки словесните удари. Бойко каза, че “БСП кряка като пуйките в Банкя”, а Станишев обяви: “Бойко съвсем се разпищоли”. В Интернет цялата битка кулминира в популярния клип: Бойко Борисов и Сергей Станишев в Шоуто на Слави: кой може да изимитира повече животни. На фона на това епично словесно съревнование между най-известните политици у нас, обвинението към пенсионерите, че оглупяват, изглежда опитимистично стесняване на проблема.

Герберът срещу Розата

Оптимистична теория за българския народ

В заключение можем да кажем, че този месец беше емблематичен за една особено характерна тенденция в българския социален живот. Склонността винаги да търсим грешката другаде, да виждаме сламката в чуждото око и да не забелязваме гредата в своето. Февруари беше месец на чуждите грешки. Беше формулирана нова оптимистична теория за българския народ: не сме виновни ние. Виновни са циганите, турците и пенсионерите. Ние сме баш майстори. Само материалът ни е лош. Грешката никога не е в политика. Грешката винаги е в материала. Хората не са равни. Има такива, които си мислят, че могат да гласуват, но не проумяват колко глупави са всъщност. Само една подробност разваля теорията: не политикът е този, който избира своя народ, а народът е, който избира политика. Избори 2009 приближават. А какъв е материалът, с който разполагаме?

Изводи:

1. В драматичната февруарска битка между Бойко Борисов и Сергей Станишев победи демагогията, а мъчително умря политиката. С жаргонните изрази и невъзмутимия си език двамата политици наблегнаха на имиджа си на „хора като нас”.

2. Атака започна предизборната си обиколка. Нейното начало пасна идеално със скандала около поругаването на български гробове. Във видеосоциалните мрежи се разгърна ожесточена борба на символите. Сред множеството анти-турски клипове се прокрадна и един протурски, който обаче следва утвърдения жанр: рап песен и снимки с исторически характер, религиозни сгради и религиозни символи. Културата се мисли като култури, които са във война. Тези култури се носят в кръвта.

3. Пенсионерите се превърнаха в изкупителни жертви. На тях предварително беше хвърлена вината за всякакви резултати от изборите. Те заедно с турците и циганите се появиха за първи път толкова осезателно като въплъщение на Другостта.

4. Има сериозно разминаване между държавната политика на етническа толерантност и плурализъм, от една страна, и нагласите в обществото, поне сред младите, които използват Интернет, от друга. Съществува почти единодушно негативно отношение спрямо различните. Излезлият в публичното пространство запис на Бойко Борисов е ярко доказателство за това. Докато в официално политическо изказване той обещава роми министри, месец по-рано, когато не е предполагал, че ще бъде записан, кметът говори за циганите като за некачествен човешки материал.

Коментари

1 коментар за “Некачествен видео материал”
  1. Комитата казва:

    Убидите са интересни ;-)

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!