Протести и други катаклизми
Клиповете с политическо съдържание във Vbox7, януари-ноември 2012
15 ноември 2012, Автор: Василена Йорданова
Публикувана в Анализи, Лаборатория за медиен мониторинг, Онлайн социални мрежи
Дали заради предсказанията на маите за края на света, или пък заради проблемите с глобалното затопляне, не е ясно, но през периода януари-ноември 2012 г. темата за бедствията се превърна в лайтмотив в сайта Vbox7. Земетресение, атентат, протести, оставки, скандали – на това са посветени най-популярните клипове в онлайн платформата за видео споделяне, а най-споменаваните имена са тези на Бойко Борисов, Цветан Цветанов, Росен Плевнелиев и Мишо Шамара.
Премиерът за пореден път оглави класацията за най-обсъждана личност в сайта, като само в рамките на изследвания период за него са публикувани над 600 клипа. Освен с неизменните медийни изяви, присъствието на министър-председателя в сайта бе обогатено и от песни, посветени на неговата личност. Няколко клипа показват как лика на премиера бе увековечен върху опаковка на вафла и капака на кола, а името му влезе в учебниците по история. Популярността на г-н Борисов е толкова голяма, че дори новият президент Росен Плевнелиев не успява да отслаби силната му позиция. Държавният глава се радва на далеч по-скромен интерес и е тема на едва 127 клипа, като най-гледаните са свързани с встъпването му в длъжност и ветото върху промените в Закона за горите. Първото място остава мираж и за вътрешния министър Цветан Цветанов, за когото има едва 100 клипа, въпреки че името му беше замесено в скандала със съдия Мирослава Тодорова и гафовете на МВР при изпускането на братя Галеви и разследването на убийството на 17-годишната Мирослава от Перник.
Силното присъствие на Бойко Борисов в платформата за онлайн споделяне не означава, че се радва на потребителската любов. Със сигурност той е най-обсъжданата политическа фигура в сайта, но съвсем не е сред най-обичаните. Във Vbox7 са публикувани многобройни видео материали с негативно отношение към министър-председателя. Като най-отявлен противник на Бойко и ГЕРБ сред медиите се проявява ТВ „СКАТ”. Партията на телевизията – Национален фронт за Свободна България (НФСБ, има официален профил в сайта и редовно публикува медийно съдържание. От датата на регистрирането му (02.04.2012 г.) до момента са качени 1 034 клипа, като всички те са насочени срещу управлението на ГЕРБ. Отделно, откъси от програмата на ТВ „Скат” се „качват” и от други потребители, несвързани с партията или медията. Единствената друга политическа сила с официален профил в онлайн платформата е ВМРО, като в разглеждания период са поместени едва 19 видео файла. Партиите БСП, ДПС и Атака са споменати съответно в 67, 74 и 303 клипа, което на практика показва, че опозиционната партия с най-силно присъствие в сайта е именно НФСБ.
Множество са критиките към премиера особено след серията му от емблематични изказвания през годината. ТБорисов поздрави полицията за „добре свършената работа” по случая „Мирослава”. Премиерът поиска близките на убитото момиче да се извинят за острите си думи срещу служителите на МВР и настоя кучето, намерило трупа, да получи няколко телешките пържоли за награда. Тези думи разгневиха не без основание потребителите на сайта. Изказването е публикувано 7 пъти и до момента е събрало общо 8 958 гледания, като коментарите под клиповете са достатъчно показателни за катастрофалния ефект на тези думи върху имиджа на министър-председателя.
Усетил народния гняв, Бойко Борисов побърза да уточни, че думите му са разтълкувани погрешно и се извини за това недоразумение. Въпреки това пороят от изказванията му не на място продължи. Още същия месец по повод атентата в Москва г-н Борисов обясни, че България разчита на балансираната си външна политика и добрите отношения с арабския свят (дюнер на всеки ъгъл), за да се предпази от терористични актове. Най-гледаният клип по темата събра 3 300 посещения и солиден брой негативни коментари. А през лятото по време на награждаването на лекарите, грижили се за пострадалите израелски туристи при атентата в Бургас предизвика смут с въпроса си „Къде е тоя, якия касапин?”.
За Бойко Борисов и кабинетът, катаклизмите тепърва предстояха. През разглеждания период се проведоха няколко сериозни протеста срещу решенията на управляващото мнозинство от ГЕРБ. При първия такъв протест гражданите се обединиха срещу добива на шистов газ в страната (127 клипа във Vbox7). Съвсем скоро след него се проведе и шествието срещу подписването на търговското споразумение ACTA. Със своите 316 клипа по темата, събитието се превърна в най-широко отразената тема за периода.
При видео материалите от тези митинги се наблюдава интересен феномен. Противно на характерният за Vbox7 превес на медийното над авторското съдържание, видео материалите, създадени от потребителите на онлайн платформата са в пъти повече от тези, които са директно „свалени” от традиционните медии (217 потребителски срещу 99 от медии). И докато телевизионните предавания и репортажи се фокусират върху протестните шествия и реакциите на различните политици, потребителите насочват вниманието си в друга посока – да вникнат в същността на проблема, да дадат повече техническа информация около начина на добиване на шистов газ и ограниченията на ACTA, както и какви ще са последствията от двете решения за тях самите. От тези примери може да се направи изводът, че традиционното медийно съдържание не задоволява информационната потребност на потребителите и те търсят и други начини да се запознаят с проблемите и техните измерения.
Един от най-скандалните моменти около третия голям протест (срещу промените в Закона за горите) е свързан с тенденциозното медийно отразяване на митингите. Потребителското недоволство достигна връхната си точка срещу рубриката от „Нищо общо” по bTV с водещ Диана Найденова. Журналистката поиска един от еколозите, участвал в протеста, да се извини за действията на всички протестиращи и в частност на онзи, който се сби с оператор на телевизията. Най-популярният клип по темата в сайта е озаглавен „Истеричката Диана Найденова показа как Не се държи един журналист” и до този момент е генерирал 41 768 гледания и е най-популярният файл с водещата. Гневът на потребителите личи от коментарите под клипа, а в допълнителната информация към видеото дори е поместен линк към Facebook групата „Да свалим Диана Найденова от ефир”.
През наблюдавания период се случиха и няколко сериозни бедствия, които получиха широк отзвук в социалната мрежа за обмен на видео материали. Бедствията не само застрашиха живота на голяма част от населението, но и тестваха реакциите и издръжливостта на родните политици, които за пореден път показаха колко са разединени по отношение на действията си в името на националната сигурност. В началото на годината се скъса стената на язовир Иваново и кадрите от наводненото с. Бисер буквално заляха сайта. И докато се провеждаха спасителните акции, родните министри прехвърлиха отговорността за нещастието на общинското ръководство и трагедията се политизира. По темата са качени 71 клипа, като 8 от тях са любителски кадри на очевидци. Най-популярният клип обаче не е посветен на депутатски нападки и коментари, а на група пловдивчани, които със своите високо проходими машини помагат на бедстващите. Клипът е видян 34 788 пъти и със сигурност печели симпатиите на потребителите.
През летните месеци обстановката стана много нестабилна и на територията на страната се случиха няколко природни бедствия и два сериозни инцидента. В края на месец май земетресение с магнитут 5.6 по скалата на Рихтер разлюля гр. Перник и околностите. Месец по късно, тъкмо когато страстите около Закона за горите се бяха охладили, част от природен парк „Витоша” бе обхванат от пожар. Политическата обстановка в страната се нажежи още повече през юли, когато първо се случи инцидент в складове с боеприпаси, намиращи се до с. Лозенец, а след това на летище „Сарафово” край Бургас бе извършен атентат срещу еврейски туристи у нас. Опозицията побърза да обвини ГЕРБ в престъпно нехайство и занижени стандарти за сигурност. Липсата на значителен напредък в разследването също оказа неблагоприятно влияние върху стабилността на кабинета, в и без това напрегнатата обстановка около петия вот на недоверие към правителството, депозиран от БСП и ДПС заради критичния мониторингов доклад от ЕК и провал в сектор „Вътрешни работи” и „Правосъдие”. Управляващото мнозинство устоя на него, по темата обаче има едва 4 клипа във Vbox7. Събитието е сериозно пренебрегнато, само за сравнение – за земетресението има 34 видео материала, за пожара – 33, за взривовете – 21, а за атентата са 85. Очевидно е, че природните бедствия и решенията на правителството, които пряко засягат потребителите, се радват на по-голяма популярност от рокадите в правителството, които само са маркирани в сайта за видео споделяне (оставката на Стефан Константинов е тема на 4 клипа с общо 340 прегледа, а тази на Трайчо Трайков - в 17 клипа, като най-гледаното видео събира едва 300 прегледа).
В последните месеци голяма популярност набра скандалът с рапърите Мишо Шамара, Конса и Сарафа и песента им „Бяло, зелено, червено”. Срещу Шамара бе образувано досъдебно производство за гавра с държавните символи, а след разрастването на скандала делото бе спряно. Певецът, подкрепян от евродепутата Слави Бинев, обяви, че акцията срещу него е провокирана не заради поругаването на трибагреника, а конкретно заради думите на колегата му Конса „не вярвам в ГЕРБ, но силно вярвам в герба си” и с това политизира случая. Някои медии дори сравниха родните звезди и „тяхното дело” с руската група „Pussy Riot”, но приликите между тях са съвсем недостатъчни за подобно твърдение. Скандалът измести в ъгъла актуални теми като референдума за АЕЦ „Белене” не само в традиционните медии, но и в онлайн средите. Рапърът обиколи почти всички телевизии, защитавайки правото си на свободно изразяване и дори стигна по-далеч, като даде пресконференция в Страсбург, където говори против българското правителство. Изпълнителят от Варна успя да превърне в цирк всяко свое медийно участие и стана обект на подигравка на щоуто „Господари на ефира”. Изявите му събраха над 35 хиляди гледания във Vbox7, а казусът а казусът показа, че вече навлязохме в предизборна кампания и подобни събития могат и ще бъдат преекспонирани и политизирани.
Изводи:
- Бойко Борисов е най-коментираната личност за разглеждания период, със солидна преднина пред колегите и опонентите си, но това не означава, че настроението към него е само положително.
- Медийното съдържание е повече от авторското, освен в случаите, когато потребителите трябва да компенсират липсата на достатъчно детайлна информация по важен въпрос.
- Опозиционната партия с най-силно присъствие е НФСБ.
- Потребителите са по-активни по теми, които пряко ги засягат, като бедствия, добив на шистов газ и ACTA; тези теми генерират повече клипове и по-голям интерес.
- Сериозни теми като АЕЦ „Белене”, оставките в кабинет или обвинения, разменяни между Цветан Цветанов и съдия Мирослава Тодорова, отстъпват място на скандали като този с Мишо Шамара.