Facebook: запазената територия на електората

Каузи, партии и политици във Facebook, февруари 2009
 Ели Александрова

Ели Александрова

Малък Сечко в малко думи

Изпратихме месеца на любовта с надежди за пролет и слънце. Сред многото празници само няколко събития успяха да вдигнат градуса на обществените страсти: сметките за парно, съдържанието на млечните продукти и изборът на песен за Евровизия. Около празника на влюбените въртяхме кранчето на парното от 2 до 3 и обратно, но получихме сметки като за след престой в луксозен спа център. Цял месец така и не успяхме да установим има ли мляко в сиренето и дали саламът съдържа месо. Производители и експерти се надпреварваха да оборват тезите си, а на нас ни стана ясно само, че неподозирано поглъщаме несметни количества… палмово масло. Не останахме сити и в културно отношение, след като конкурсът за българска песен в Евровизия за пореден път излъчи недотам оправдан победител.

И докато електоратът се вълнуваше от битовизми и културни явления, политиците поотдъхнаха от народнота любов, засипала ги месец преди празника на влюбените. Протестите продължиха, но с далеч по-скромен отзвук. Опозицията внесе вот на недоверие срещу кабинета, министър-председателят говори повече от час в своя защита, опонентите му изказаха каквото си бяха написали и поредното събитие от този характер остана в историята. По-скоро като статистика, отколкото като съществено явление в политиеската ни реалност. Най-активен в опозицията този месец беше лидерът на партия Ред, законност и справедливост Яне Янев. Представените от него данни за финансови злоупотреби в Националната агенция за приходите доведоха до оставка на изпълнителния й директор Мария Мургина, последиците от което тепърва предстоят.

През февруари предмет на дискусии бяха не толкова постните действия на политиците, колкото атаките, които си отправяха словесно. Политическото говоренене се отличи с колоритни фрази и полемики с по-скоро махленски, отколкото сериозен характер. Тезата на Бойко Борисов за човешкия материал в България, изказана пред представители на българската общност в Чикаго, предизвика задълбочени дебати в медии, форуми, блогове и социални мрежи. Пенсионерите се обидиха, малцинствата го обвиниха в етническа нетърпимост, партиите квалифицираха изказването му като политически цинизъм. Премиерът обобщи негативните настроения срещу кмета на София с коментар, че Борисов съвсем се е разпищолил. Анализатори разтвориха тълковни речници в търсене на определение за използваната от Станишев квалификация, медиите се втурнаха да коментират, а електоратът отново се оказа в позиция на зрител на политически театър. Малко след това кметът на София покани премиера да инспектират заедно хода на работата по разширяване на столичното метро. Много PR и малко обществено значими факти, тъй като инспектираната отсечка от линията на метрото в крайна сметка е все още незавършена.

Намериха ли отзвук тези политически събития в социалното пространство Facebook и какво в мрежата се промени през февруари? На първо място, интересът към новия канал за политическа агитация прогресивно нараства и много традиционни медии отчетоха този факт. Все по-широко започна да се обсъжда влиянието на интернет върху организацията на политически кампании. Някои коментатори дори заключиха, че остава малко време до ерата на онлайн гласуването. Повечето съществуващи във Facebook политически групи започнаха да стават по-активни, а актуалните събития провокираха появата на нови профили в мрежата. Някои от анализираните през януари профили набраха впечатляваща преднина с нарастващ брой поддръжници, други като каузата Национален протест 14-ти януари 2009 останаха в онлайн пространството като свидетелство за отминало събитие, без да отичитат съществена активност: от 1 345 поддръжници през януари, броят на регистриралите се за каузата достигна едва 1 363 месец по-късно.

And the winner is…

Противоположна тенденция наблюдаваме при два от разглежданите вече профили – този на Иван Костов и на каузата Stop DPS (ДПС) !!!. При 572 поддръжници в края на януари, профилът на Иван Костов достига цели 1 214 регистрирани през февруари. С това той твърдо оглавява класацията на български политици, набрали най-голям брой привърженици във Facebook в рамките на месеца. Прави впечатление засилената активност на поддръжниците на този профил – до десет коментара от различни потребители на ден е сериозно постижение.

Забелязва се и промяна в графичното оформление на профила. Ако доскоро страниците на политици се различаваха от стандартните профили, то в настоящото им оформление могат да се открият повече прилики, което е отбелязано и със следното съобщение от администратор на сайта: Pages have been updated to behave more like your friends’ profiles. Now they feature a Wall, where you can post photos and messages.

Профилът на Иван Костов във Facebook

Очевидно целенасочено се търси прилика между оформлението на профили на приятели и политици. Новата тенденция е политикът да бъде представен със статут на приятел в социалната мрежа и дистанцията между тези две категории да бъде максимално скъсена, дори графично. На 27 февруари администратор на профила е качил пълния текст на изказване на Костов от трибуната на Народното събрание, озаглавено За злоупотребите на Доган.

Темата за ДПС и лидерът й Ахмед Доган очевидно вълнува сериозен брой Facebook потребители, имайки предвид развитието на каузата Stop DPS (ДПС) !!! в сайта. Това е и най-стимулираната българска политическа кауза в социалната мрежа през февруари. От 750 поддръжници в края на първия месец от годината, техният актуален брой вече достига 2 417 души. Във форума активно се коментират теми като новините на турски език по БНТ, актуалната полемика за ислямизацията в някои райони на България и т.н. В дискусиите се включват и народни представители, като евродепутата от Атака Димитър Стоянов. Членовете на групата са активни не само вербално – има голям брой препратки към клипове (Аз съм българче на турски, Турски маанета в Кърджали и т.н) и публикации по темата в онлайн и печатни медии.

Партии и каузи

В резултат на засилващата се активност на Facebook потребители по отношение на политически каузи, все повече партийни представители и съмишленици започват да си дават сметка за потенциала на влиянието в сайта. Профилът на СДС в социалната мрежа е по-често обновяван този месец, а авторите му дори призовават групата да набъбне на поне 1 000 човека до изборите: За да ускорим този процес, моля всеки от вас да кани свои приятели и да помества линк към групата в различни форуми, гласи призивът. Вече е факт и профилът на младежката организация на партията със 121 актуални поддръжници. Председателят на СДС Мартин Димитров също е активен потребител на мрежата. През февруари той се отчита с над 10 постинга в профила си, касаещи вота на недоверие, коментари по актуални събития и текстове на негови изказвания. Въпреки това броят на регистрираните му поддръжници все още е едва 162.

Каузата Ser Go Home продължава да набира съмишленици, чийто актуален брой е 3 336. Страницата на ГЕРБ във Facebook не отчете особена активност през февруари. Нито администратори се погрижиха за обратното, нито потребители бяха дейни в тази посока. Слабо е нараснал броят на поддръжниците на ДПС в мрежата – от 260 през януари до 326 в края на този месец. Профилът на НДСВ е привлякъл скромен брой поддръжници, както е и при страницата на Атака. Регистрираните в профила на БСП са едва 114. За сметка на това, страницата на млада партия като Зелените например, има около 1 600 активни участници и е системно обновявана. Можем да разсъждаваме има ли кой да подкрепя утвърдените партии в мрежа като Facebook и доколко те осъзнават потребността от подобна подкрепа. Уверени в потенциала си, парламентарно представените партии може би пренебрегват алтернативните канали за влияние. От друга страна, предпазливостта им може да се дължи на невъзможност за упражняване на контрол върху такъв тип социални пространства. До каква степен ще се наложи иновативният подход, предстои да проследим.

Разпищолил vs. Материал

Профилите на каузи във Facebook са специфично явление. Някои от тях набират голям брой поддръжници веднага след създаването си, но впоследствие затихват. Други се отличават с постоянен приток на регистрирани потребители, без пикови фази. Така например непосредствено след политическите изказвания на месеца, дело на Сергей Станишев и Бойко Борисов, в социалната мрежа се появиха групи като Разпищолил съм се… , привлякла пренебрежимо малък брой поддръжници, и Аз не съм лош човешки материал!, която само за месец набра 1 028 участници. Визуализация към страницата е снимка на Тодор Живков и Бойко Борисов на заден план, в ролята на негов охранител. Очевидна е препратката от изказването на кмета на София към култовата констатация на Живков, останала в историята: За нас всеки ден, всеки час, навсякъде, има материал.

Групата "Аз не съм лош човешки материал!" във Facebook

В ерата на интернет политическите изказвания вече не са това, което бяха. Новините не потъват в глухото пространство, а всяка дума, изречена от политик, може да провокира сериозни обществени дебати. Днес дори една отделна фраза е в състояние да смъкне или стимулира политически рейтинг. Събития от обществен интерес пък биха могли да предизвикат още по-мащабни реакции.

Истинска сензация е групата, създадена вечерта на 22 февруари, след като беше обявен победителят на българското състезание за Евровизия. Песента на Красимир Аврамов на Евровизия е позор за България набра близо 11 000 участници за по-малко от седмица. Още не е известно какъв ще бъде изходът от избухналия скандал, но това явление практически доказва потенциала за развитие на всяка кауза от обществен интерес, лансирана в рамките на социалната мрежа.

За, против, въздържали се…

Повече от 1 000 нови поддръжници са подкрепили каузата Аз ще гласувам през февруари, като актуалният им брой достигна 5 987 души в края на месеца. Дали и тази кауза ще доведе до действия на практика и доколко участието във виртуална група се възприема от потребителите като поет ангажимент, предстои да разберем след изборите.

Факт е обаче, че анти-каузите срещу актуални събития, партии, политици или явления, по правило постигат по-голяма популярност от позитивните каузи в нечия подкрепа. Подобно на риалити шоу, в което зрителите дават негативен вот, за да изгонят някого, потребителите във Facebook също се присъединяват по-често към каузи с отрицателен характер. Усещането за упражняване на власт в потенциалната възможност да изгониш някого, очевидно е по-привлекателно от позицията на поклонник, било то на личност, партия или кауза. Пример за това са групите в подкрепа и против Бойко Борисов като бъдещ министър-председател на България. Въпреки резултатите от повечето статистически проучвания, групата Не желая Бойко Борисов за премиер има 2 435 участници, докато Искам Бойко Борисов за премиер е набрала едва 286. Потребителите във Facebook са по-склонни да изказват публично какво не искат и от какво са недоволни, отколкото да споделят личните си прeдпочитания.

Можем да заключим, че и през февруари не се забеляза сериозна тенденция на нарастващ брой официални регистрации на партии във Facebook. Активен в мрежата продължава да бъде електоратът, за сметка на представители на политическата класа. Регистрираните в сайта лица с лични профили са предимно от новото поколение политици, сред които по-дейни са мъжете. Много анализатори са насочили поглед към случващото се във Facebook и алтернативните канали за политическо влияние, което може би е и причина за предпазливостта на политиците откъм активност в тях.

Изводи:

1. Политическата активност през февруари се съсредоточи в размяна на реплики и колоритни фрази, които намериха отзвук в съдържание, генерирано от Facebook потребители.

2. Потенциалът за развитие на кауза от обществен интерес в социалната мрежа се доказа с групата против българската песен на Евровизия, която събра впечатляващ брой участници за по-малко от седмица.

3. Негативният вот по правило събира повече активисти от възможността за подкрепа на дадена кауза, личност или партия.

4. Facebook остава територия, контролирана повече от електората, отколкото от представители на политиката.

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!