„Вестникарският Великден на България”

Мониторинг на вестник "Новините днес", април 2009
Автор: Диляна Драгомирова

Автор: Диляна Драгомирова

След спирането на Градски вестник, в зоната на безплатните издания за известно време се установи затишие. За известно време първенецът в сегмента - вестник 19 минути, остана без конкуренция. Това обаче не трая дълго. Още на 16-ти март забързаните за работа столичани получиха в ръцете си първият безплатен седмичник – вестник Анонс. Негов издател е Россел Медия България, джойнт венчър между новoсъздадената българска медийна компания и белгийската Прес група Влан. Вестникът има по – скоро информационно – справочен и развлекателен характер. В него не се отразяват актуални политически теми и събития, затова и той няма да бъде обект на нашето наблюдение. Само след около месец от неговия старт - на 13-ти април, на бойното поле се появи и новият безплатен всекидневник – „Новините днес”. Той е издание на „Ас медиа” АД. Съветът на директорите на дружеството включва Петьо Блъсков, Петьо П. Блъсков и Валентина Михайлова. Главен редактор на вестника е Петьо Блъсков – баща, който е добре познат като бившия издател на вестниците Монитор, Телеграф и Политика, които продаде на Ирена Кръстева преди три години. Той е един от основателите на пресгрупа “168 часа”, в която влизаха изданията “24 часа” и “168 часа“, впоследствие продадени заедно с в. “Труд” на германската групировка ВАЦ.

Новините днес има тираж от 150 000 броя, но за разлика от своите предшественици стартира своето разпространение в 4 големи града едновременно – София, Пловдив, Варна и Бургас. Подобно на останалите безплатни вестници, той също се раздава на ръка и се разпространява на местата с голям човекопоток – централните и оживени части на градовете, чрез щендери в метрото, подлезите, бизнес сградите и търговските центрове и около публични институции. Обемът на всекидневника е същият както на Градски вестник – 16 страници, с таблоиден формат. Според своите издатели, той следва модела на утвърдените западноевропейски безплатни ежедневници и е предназначен за масовата аудитория. Затова и той засяга широк кръг теми. В него има новини, коментари и анализи, информация за събития от всички сфери на политическия, обществен и културен живот. Изданието има специални страници за „Пазари, пари, имоти”, „Спорт” и „Стил”. Традиционните за другите безплатни издания развлекателни теми също не липсват – на лице са вицове, хороскоп, кръстословица, ТВ програма и културен афиш. За разлики от 19 минути, чиято последна страница е хумористична и от Градски вестник, който публикуваше информация за концерти и изложби, Новините днес е избрал доста по – шокираща стратегия. На своята последна страница той публикува „Криминална хроника”, чиито заглавия са доста шокиращи – „Старица се напи с мастика и уби”, „Поредно самоубийство в Габрово”, „Скиор умря на пистата”, „Шестима загинаха в катастрофи”. Обликът на рубриката много напомня на неотдавашната последна страница на вестник Труд – „Синя лампа”, която сега е заменена от спортни новини. Интерес буди и рубриката „Редакция”, в която ежедневникът публикува карикатури, мнения на редакционната колегия и потребителски коментари от различни източници.

В интервю за вестник Капитал, на въпрос на журналисти дали проектът не е рискова инвестиция, с оглед на икономически несигурната година, главният редактор Петьо Блъсков споделя, че в сравнение с другите подобни вестници на пазара в момента, неговият се отличава с професионализъм и е ясно разпознаваем продукт от рекламодателите. Валентина Михайлова, директор “Маркетинг и реклама допълва, че изданието разчита предимно на добрите си контакти с рекламните агенции. Според тях рекламодателите имат интерес към изданието, защото при свиване на рекламните бюджети се наблюдават с по – голяма прецизност тиража, аудиторията, читаемостта и ефективността на медиата, които Новините днес може да гарантира. Издателите не отхвърлят възможността и за усвояване на средства от политическа реклама.

Ежедневникът стартира в интересен момент, когато предизборните борби са вече факт. Според Петьо Блъсков изданието не трябва да се обвързва с предстоящите избори, защото единствената политическа линия, която ще следва вестникът, е тази на читателя. Дали това обаче наистина е така, ще проличи от наблюдението върху Новините днес и неговото поведение в предизборната обстановка.

Първият брой на безплатния всекидневник стартира с обръщение на главния редактор, озаглавено „Вестникарският Великден на България”, в което той убеждава читателите, че вестникът ще бъде „скромен, но ясен, точен и горд” и ще списва новините „с азбуката на честността”. Той отговаря на „неистовата нужда” на българските граждани и демокрацията у нас от вестник. Или иначе казано – „Свободното българско вестникарство има своя Великден. И той е през април”.

Самоопределянето от страна на издателите на Новините днес като политически необвързано издание, представящо информация, която можем да вземем за чиста монета, се нарушава още от уводното заглавие на 1-вия му брой – „Сергей остана с празна кофа”, придружено от снимка на Бойко Борисов с цитат: „Цяла София е заложник на премиера”. Още от първата страница може да се определят политическите пристрастия на ежедневника – в подкрепа на столичния кмет и ГЕРБ и критично отношение към властта в лицето на БСП и Сергей Станишев. По своята политическа ориентация вестникът заема мястото на спрения Градски вестник и контрира на съществуващия 19 минути.

Уводно заглавие в Новините днес

В същия брой, в рубриката „Редакция”, вестникът публикува интересна карикатура, осмиваща премиера, с коментар: „Сергей Станишев реши да си премери метлата със столичния кмет вместо да си мисли какво ще работи след изборите”.

karikatura-1

Карикатурата е придружена с редакционен коментар на журналиста Стефан Топузов, озаглавен „Станишев оплеска конспирацията”, в който се изразява явно несъгласие с действията на премиера в кризата с боклука. Неговото поведение е окачествено като „боклукчийски партизанлък”.

На фона на цялата „анти – Станишев” страница и сякаш за да утвърди пристрастията си към столичния кмет, Новините днес публикува ръчно написано поздравление от Бойко Борисов по повод старта на вестника, заедно с негова снимка как пише посланието.

Политиката срещу министър – председателя продължава и в следващия брой на вестника. На уводната си страница той излиза със заглавието „Сергей се моли, народът бачка”, което е цитат на неформалния лидер на ГЕРБ. Вестникът публикува цяла статия за възмущението на Бойко Борисов, че на Разпети петък народът работи, а Станишев отишъл на църква. Разбира се, не пропуска да спомене, че ако той дойде на власт, този ден ще бъде обявен за почивен.

Темата за личните нападки между двамата продължава и в рубриката „Редакция”, където отново е публикувана карикатура, с коментар: „Очаква се споровете между столичният кмет Бойко Борисов и премиера Станишев да прераснат в истинска война с наближаването на изборите”.

Карикатура в Новините днес

Във всеки брой на Новините днес има колонка „Кой си ти?”, в която се публикува биографична информация за известна личност. Тя е озаглавена с името на личността и избран прякор, който прави явно отношението на редакцията към него. В броя си от 22-ри април, безплатният ежедневник представя биографията на столичния кмет, озаглавена „Бойко Борисов – генералът”. Избраното прозвище внушава величие и стабилност. Далеч не може да се каже същото за автобиографията на премиера, публикувана от изданието на 30-ти април, озаглавена „Сергей Станишев – ватманът”. Подигравателното прозвище демонстрира още веднъж отрицателното отношение на всекидневника към личността на министър – председателя. В самата автобиография не са пропуснати да бъдат споменати всички отрицателни факти за него – като например липсата на трудова книжка и трудов стаж.

Като изключим „вечното дерби” между Бойко Борисов и Сергей Станишев, останалите политически партии и личности, не се радват на такова внимание от Новините днес. Вестникът не набляга на токова коментираната от другите издания новосъздадена „Синя коалиция” и на проблема с легитимността на Мартин Димитров като лидер на СДС. Темите, които разисква ежедневникът през април са не толкова свързани с политиката, колкото с ежедневните събития. Ключови теми за изданието през месеца са отвличането на бизнесмена Киро Киров, мексиканският грип, криминалните и спортните вести.

Убежденията на Петър Блъсков, че новият вестник ще бъде желан от рекламодателите, не се оправдават, поне през април. Единствената реклама, която се забелязва в някои броеве на Новините днес е на Vivatel. Че не биха били отхвърлени приходи от политическа реклама, обаче бе потвърдено. Изненадващо, на фона на цялата „анти – Станишев” политика на безплатния ежедневник, в него се появи политическата реклама на БСП, която виждаме в други издания, по билбордове и в телевизията. Изглежда стратегията на партията не позволява негативен имидж и цели да го подобри дори и там, където той е умишлено насаждан.

Политическа реклама на БСП Политическа реклама на БСП

Политическа реклама на БСП

Основни изводи:

  • По своята политическа ориентация Новините днес заема мястото на Градски вестник – той подкрепя Бойко Борисов и критикува Сергей Станишев.
  • На страниците на изданието се появява първата политическа реклама – тази на БСП , която е в разрез със следваната от него политика.
  • В обсега на новия безплатен ежедневник през април влизат малко политически събития, акцентът е върху криминалните новини.

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!