Facebook те призовава да гласуваш!

Каузи, партии и политици във Facebook, юни 2009
 Ели Александрова

Ели Александрова

Новини с елементи на разсъждение

Пентагонът раздава заповеди чрез Facebook, информира пресата през юни. Американската армия обяви приемането на нови тактически разпоредби в Афганистан първо в мрежата, преди публикуването на официално комюнике. Разпространяването на информация чрез социалните мрежи с цел достигане до по-широка аудитория се налага като нова практика за Пентагона. По повод скандалните президентски избори в Иран, които се проведоха през юни, Държавният департамент на САЩ поиска плануван ъпдейт на социалната мрежа Twitter да бъде отложен с цел запазване на информационния поток от страната в изборна ситуация: реакция на събитията от предходния месец, когато иранските власти блокираха достъпа до Facebook с цел ограничаване въможностите на опозицията за влияние чрез сайта. Тези актуални събития са поредно доказателство на световната тенденция към нарастваща популярност на социалните медии за сметка на традиционните средства за масова информация.

Подготвени ли сме за тази нова алтернатива и доколко сме наясно с потенциала и спецификите на новите медии? Едва ли съпругата на бъдещия шеф на британското разузнаване сър Джон Соърс е подозирала, че ще бъде обвинена в разкриване на държавни тайни, качвайки снимки на съпруга си по бански във Facebook. Новината за наличието на данни за живота и семейството на Соърс в мрежата обаче бързо обиколи света, а на британския външен министър Дейвид Милибанд се наложи да обяснява, че марката бански, която колегата му предпочита, не е държавна тайна и публичността на такъв тип информация не представлява заплаха за националната сигурност на страната.

250 милиона потребители на Facebook ежедневно излагат личното си пространство на показ в сайта съвсем доброволно. Резултат от това е появата на причудливи устройства като коланът за бременни Кикбий, който регистрира движенията на нероденото бебе и качва информацията в сайта. Бъдещите майки вече могат да поддържат и актуализират ежедневен онлайн бюлетин за развитието на бебето си с информация от типа Ритнах мама днес в 12:30, какъвто и смисъл да би имало това. Факт е обаче, че социалните мрежи са не просто медиите на бъдещите поколения: онлайн съществуването в тях може да предшества дори физическата поява на съвременния човек.

Много и различни са подходите към дефиниране на психологическата необходимост на потребителите на социални мрежи от присъствие и активност в тях. Търсене на изход от самотата, нужда от взаимност или лична изява са само част от възможните хипотези. Далеч по-интересен обаче би бил анализът на това доколко нагласите и настроенията, афиширани онлайн от мнозинство потребители по даден проблем, биха имали реален и конкретен израз. В това отношение е особено любопитно да проследим кои от тенденциите, уловени в съдържанието на социалната мрежа Facebook в предизборна ситуация, имаха практическа проява на 5 юли – дългоочакваният ден на парламентарните избори в страната.

Тенденцията към увеличаване на политическото съдържание в сайта се засили още по-осезаемо през напрегнатия предизборен месец юни. Ако вотът за Европейски парламент протече някак спокойно и неосезаемо, то страстите преди изборите за национален парламент определено ескалираха. Още през май политическото съдържание във Facebook беше съсредоточено предимно върху агитация за изборите на 5 юли, но в навечерието на очакваната дата предизборната битка в сайта стана далеч по-ожесточена.

Рекордна избирателна активност

За разлика от традиционните медии, които се превърнаха в централна арена за изява на настоящи и потенциални лица на българската политика, социалната мрежа затвърди профила си на медиа на електората и през юни. Едва ли в историята на Facebook досега е имало българска политическа кауза, която да набере рекордния брой от 42,056 поддръжници. Единствената инициатива, свързана с парламентарните избори, която се радва на подобно масово одобрение от страна на българските потребители на сайта е Да организираме най-масовото рекордно гласуване в историята на България.

Да организираме най-масовото рекордно гласуване в историята на България.

Създадена едва на 20 юни, групата ще влезе в архивите като една от най-динамично развиващите се каузи в българския Facebook. За краткото време, оставащо до заветната дата 5 юли, активисти се надпреварваха да предлагат атрактивни методи за популяризиране на инициативата: разпращане на SMS до всички приятели, колеги и познати; акция за информиране на съседите чрез разпространяване на листовки и информационни материали по входове и пощенски кутии; партита по случай края на управлението на тройната коалиция и т.н.

Типичното за Facebook явление една и съща кауза да се мултиплицира в много на брой различни страници не подмина и тази инициатива. Каузата Аз гласувам! е подкрепена от 11,562 души, Аз ще гласувам има 5,239 поддръжници, Аз ще гласувам – парламентарни избори 2009 с 8,673, Аз ще гласувам, защото искам промяна с 1,233, Гласувай за България с 10,221 и т.н. са само част от многобройните каузи, агитиращи потребителите на сайта да упражнят правото си на вот. Сумирайки поддръжниците на различните каузи по тази инициатива в сайта ще установим, че броят на българите, публично заявили във Facebook готовността си да гласуват, надхвърля 80,000 души. Реална проява на това явление имахме възможност да наблюдаваме на 5 юли. За първи път години насам определението висока избирателна активност се завърна в анализите на изборните коментатори. В този случай бихме могли да гледаме на социалната мрежа от две перспективи: като онлайн генератор на тенденции, получаващи реален израз, или като поле за отражение на явления от непосредствената действителност онлайн.

Наказателен вот

Още една тенденция, която очертахме в анализите на политическото съдържание във Facebook предходните месеци, получи конкретна проява на парламентарните избори: склонността на избирателите към негативен вот, в отрицание на дадено явление. Резултатите от последни социологически проучвания показват, че давайки своя вот на 5 юли, голяма част от българите всъщност са гласували против определена партия или мажоритарен кандидат. Именно принципът за избор на по-малкото зло е мотивирал голяма част от гражданите на България да гласуват, не толкова за да изявят подкрепата си към опредлена личност или партия, колкото за да се противопоставят на друга. 7,062 потребители на Facebook са подкрепили каузата Ние сме против бъдещето на България да се решава от изборни туристи. Дискусиите между членовете на групата се фокусират предимно върху практиката на ДПС да мобилизира етнически турци с българско гражданство да взимат участие в изборите у нас.

Феноменално развитие през юни отбеляза и една от каузите, които следим още от началото на годината. От 3,711 души в края на май, групата Stop ДПС достигна цели 23,177 участници през юни. Близо 20,000 потребители на социалната мрежа са подкрепили инициативата само в рамките на един месец, което я превръща в най-популярната политическа анти-кауза в сайта, касаеща парламентарните избори. Тя обаче съвсем не изчерпва анти-ДПС съдържанието във Facebook, генерирано в предизборния месец юни.

Снимки от групата "Да махнем Доган от властта"

4,502 потребители на сайта са се присъединили към каузата Да махнем Доган от властта, а 4,237 души подкрепят призива Да пратим Ахмед Доган в пенсия – група, създадена по повод изказването на лидера на ДПС пред избиратели, че в него е концентрирана властта. Още по-конкретно е посланието на групата Мразя Ахмед Доган!, набрала 3,095 поддръжници. Групата Не на намесата на Ахмед Доган и ДПС в управлението на България има 3,208 членове, а 2,774 души са заявили подкрепа на каузата Да спрем автобусите от Турция за изборите, като блокираме границата.

През юни избирателите инициираха мащабна анти-ДПС кампания във Facebook. Ако в традиционните медии въпросната инициатива също беше факт, но водена от политически опоненти на партията, то тук именно електоратът провокира и разви тази тенденция. Можем да заключим, че социалните мрежи все повече добиват същността на медии, управлявани от волята на гражданското общество.

Подкрепа за лидерите

Дори в предизборния месец юни подкрепата към лидерите на отделните партии в сайта беше далеч от мащабния онлайн вот в полза на определени каузи. В края на месеца поддръжниците в официалния профил на Сергей Станишев са 954. Дори широко рекламираното му лично присъствие в сайта не успя да провокира съществен интерес от страна на потребителите, въпреки редовните постинги от негово име, традиционно започващи с обръщението Здравейте, приятели!. Лидерът на ДПС Ахмед Доган има 1,403 поддръжници, Мартин Димитров от СДС се радва на подкрепата на 750 души, Яне Янев – на 524, а едва 314 са поддръжниците на лидера на Атака Волен Сидеров.

В края на юни поддръжниците на Бойко Борисов във Facebook достигнаха 2,012 души. На далеч по-голяма онлайн подкрепа се радва лидерът на ДСБ Иван Костов с 5,277 фенове. Истински рекордьор по онлайн одобрение сред политическите лидери в сайта обаче е Емил Кошлуков, когото са подкрепили 6,316 от потребителите на Facebook. Той беше и сред политиците, които най-активно се възползваха от възможностите за връзка с избирателите в социалната мрежа през юни. Неговият профил е сред най-добре поддържаните и непрекъснато обновявани с актуално съдържание страници на политици в мрежата.

Профилите на различните партии не успяха да привлекат интереса на особено впечатляващ прой потребители непосредствено преди изборите. На най-голяма подкрепа в социалната мрежа се радва партия Зелените с 4,635 поддръжници, която обаче остана на едно от последните места при реалния вот. Победителят в парламентарните избори ГЕРБ има 3,111 фенове, а поддръжниците на Синята коалиция, разпределили подкрепата си в много на брой профили, надхвърлят 4,000 души. Всички останали партии са получили пренебрежимо малка подкрепа в сайта в навечерието на изборите. В съдържанието му обаче не липсват пародийни профили на измислени партии като този на Коалицията за успешно развитие и европейски ценности (К.У.Р.Е.Ц), в който членуват 3,798 потребители на Facebook.

И в навечерието на парламентарните избори подкрепата за политическите лидери във Facebook остана твърде вяла и съвсем непоказателна за реалните нагласи на електората към тях. Макар и гореописаните данни да не изчерпват напълно подкрепата за дадена личност в сайта, поради наличието на повече от един профил на някои от политическите лидери, те достатъчно красноречиво говорят за предразположението на избирателите да гласуват по-скоро за кауза или идея, отколкото за определена личност. Същото се отнася и до профилите на различните партии във Facebook. Малко от тях се радват на съществена подкрепа, но можем да откроим ясна тенденция на преобладаващо десните предпочитания на мнозинството потребители на социалната мрежа. Имайки предвид, че повечето от тях са хора под средна възраст, лесно можем да си обясним наличието на групи като Бабо, дядо! Ако ни обичате, не гласувайте за комунистите! с 2,011 поддръжници.

Реклама като за последно

Политиците от своя страна също са наясно с характеристиките на средния потребител на социалната мрежа. Съвсем не е изненадващ фактът, че представителите на Синята коалиция са далеч по-активни в сайта от лидерите на левите партии. Синята коалиция има профили във Facebook едновременно под формата на потребител, кауза и група, което изчерпва всички алтернативи на присъствие в социалната мрежа. В предизборния месец много партии се възползваха и от възможността да рекламират себе си и своите лидери. Преобладаваха рекламите на десни политически субекти, но и тук БСП не пропусна възможността да развие негативната си кампания против Бойко Борисов и Иван Костов. Емил Кошлуков заложи на позитивно послание, познато от участието му в благотворителното шоу ВИП Брадър: Нека бъдем добри, да помагаме!. Положителен е и тонът на слогана, използван от ГЕРБ: С теб сме по-силни.

Политическата реклама във Facebook

Рекламните кампании на различните партии преди изборите за национален парламент бяха цветни и разнообразни. Негативните послания и политическата арогантност провокираха отрицателни емоции, които избирателите изразиха с наказателен вот. Доверието вече е гласувано, а в предстоящите месеци предстои да анализираме доколко то ще бъде оправдано.

Основни изводи:

  • Най-популярната политическа кауза във Facebook по време на предизборния месец юни не е свързана с името на определена партия или лидер, а с гражданската инициатива за преодоляване на ниската избирателна активност. Десетки хиляди потребители на социалната мрежа изразиха готовността си да гласуват в многобройни групи, подкрепящи каузата в сайта. И го направиха на практика.
  • Каузите с негативна насоченост събират повече поддръжници във Facebook, отколкото групите в подкрепа на определена личност или инициатива. Тази нагласа получи реален израз на парламентарните избори, когато голям процент от българите дадоха вота си не за партията, на която симпатизират, а против определени политически явления. Кампаниите с отрицателни послания предизвикаха негативен вот срещу техните инициатори.
  • Най-популярната политическа анти-кампания във Facebook е тази срещу ДПС, която набира рекорден брой поддръжници непосредствено преди изборите.
  • Според политическите анализатори, мажоритарният вот на тези избори не се случи. Такъв вот не се състоя и в рамките на социалната мрежа, чиито потребители гласуваха много по-масово за каузи, отколкото за личности.
  • Противопоставянето между млади и стари продължава да бъде една от основните линии на съдържанието в сайта, паралелно с опозицията ляво-дясно. Младите са десни. Старите отсъстват.

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!