Следизборна скука във Facebook

Каузи, партии и политици във Facebook, юли и август 2009

17 септември 2009, Автор: Ели Александрова
Публикувана в Анализи, Лаборатория за медиен мониторинг, Онлайн социални мрежи

 Ели Александрова

Ели Александрова

Летни политически хроники

Лято. Слънце. Море. Почивка. Политика. Едва ли някой би се затруднил да определи коя от изброените пет думи не е в синхрон с останалите. Наблягайки на горещи емоции и студени коктейли, през последните два месеца като че ли оставихме сериозните неща на заден план. Най-интересното политическо събитие за това лято се състоя на 5-ти юли. От там нататък всичко вече беше ако не ясно, то поне предсказуемо. Интригуващият сблъсък на гледни точки, който разпалваше обществения интерес около предизборната надпревара, остана в историята на парламентарни избори 2009.

Впоследствие медийният интерес към структурата на новия кабинет не успя да предизвика особено активен обществен отзвук. Избирателите свършиха това, което зависеше от тях. Сега вече всичко е в ръцете на новата власт. Нейните действия ще определят и обществените настроения към нея, но все още е твърде рано за оценки и заключения. В такава ситуация съвсем логично е и затишието в активността на електората по отношение на новите политически явления.

През летните месеци социалните мрежи също престанаха да бъдат арена на ожесточени предизборни сблъсъци. Ако политическото съдържание във Facebook вреше и кипеше непосредствено преди изборните дни, то впоследствие сайтът започна да възвръща традиционния си облик. Потребителите му отново започнаха да се вълнуват повече от лични и обществени проблеми, отколкото от политически събития.

Така например случаят с осъдената в Македония българска гражданка Спаска Митрова отново разпали старателно прикривани страсти по отношение на българо-македонските взаимоотношения. 3,198 потребители на Facebook се обединиха в каузата Справедливост за Спаска Митрова, а много от тях изявиха и готовност да се включат в мирния протест в нейна подкрепа, иницииран именно в социалната мрежа. Ако през януари 2009 хиляди българи се обединиха онлайн в организацията на политически протест срещу предишното правителство, то половин година по-късно потребителите на Facebook отново са будни и активни. Днес обаче фокусът пада повече върху външната политика и чисто човешките трагедии, отколкото върху политическата ситуация в страната.

Поглед назад. Нови тенденции

Според анализатори на онлайн социалните мрежи, в последните няколко месеца с наблюдава отлив на потребителите на Facebook. Някои хипотези отдават това явление на пропуските в правилата на сайта, гарантиращи сигурността на неговите потребители. Темата за защита на личните данни в сайта става все по-дискутирана, в резултат на което много потребители решават да закарият профилите си. Пропуските на Facebook в сигурността станаха причина наскоро Канада да инициира ревизия на правилата в най-голямата социална мрежа.

Въпреки неизбежните проблеми обаче, Facebook все още остава лидер в сегмента на социалните мрежи. По данни на института за изследвания comScore, в рамките на месец юли сайтът е привлякъл нови 87.7 милиона посетители само в САЩ. Последните данни за сектора показват, че Facebook е едноличен лидер с над 307 милиона потребители, а конкурентът MySpace е на второ място с близо 127 милиона профили. При тези данни, каквито и да са апокалиптичните прогнози за бъдещето на социалните мрежи, можем да заключим, че те все още привличат интереса на милиони хора от всички краища на света. Възможностите за сегментиране на потребителите са достатъчно атрактивни за хиляди рекламодатели, които от своя страна са източник на приходи за създателите на мащабния проект.

В тази добре смазана машина за пари, контакти и развлечение, все повече политици откриват арена за агитация и поддръжка на обществен имидж. В предходните анализи през последната половин година проследихме как много български политици постепенно започнаха да следват модела на влияние в социалната мрежа, наложен от успешната предизборна кампания на американския президент Барак Обама.

Ако в началото на годината активността на политическа тематика в сайта беше вяла и почти изцяло инициирана от електората, то непосредствено преди изборите за национален и Европейски парламент ситуацията коренно се промени. В социалната мрежа се появиха профили на редица български политици, които в стремежа си към изборна победа се възползваха от възможността за онлайн връзка с избирателите. Политическите профили бяха старателно изпълвани със съдържание, а някои представители на властта дори превърнаха страниците си в своеобразни блогове, където споделяха впечатления от хода на предизборната кампания.

Избирателите от своя страна ставаха все по-активни в подкрепата на определени политически партии, каузи и личности. Групите в отрицание на дадени явления привличаха значително по-голям интерес и като цяло много повече потребители подкрепяха каузите, отколкото политическите партии и субекти. Политиците се стремяха да направят добро впечатление, а избирателите се вълнуваха от темата за изборите най-много в периода непосредствено преди тях, когато бяха и най-силно ухажвани. Според нагласите си дадоха своя вот за или против, но най-голямата политическа кауза на потребителите на Facebook беше стимулирането на висока избирателна активност.

Like/Dislike

Важно е да отбележим, че гласуването е постоянна практика в рамките на сайта. Всеки потребител има възможност да коментира съдържание от всякакъв характер, генерирано от негови приятели. Интересна подробност обаче са опциите за изразяване на мнение, които сайтът предоставя. Информацията за всеки отделен постинг излиза като кратко съобщение в главното меню на потребителите автоматично с три възможности за реакция от страна на реципиента: Comment, Like и Share. Приемаме, че Like е опцията накратко да изразим позитивното си отношение към определен постинг, в случаите, когато си спестяваме писането на коментар. Facebook обаче не предоставя алтернатива на тази опция, когато искаме да покажем негативно отношение, например Dislike. Това е важен детайл, имайки предвид, че каузите срещу определени явления по правило набират повече поддръжници в сайта от позитивните инициативи.

Въпреки негласната агитация на Facebook към мир и любов, на 5-ти юли много от българските му потребители се възползваха от опцията Dislike, която дава гласуването в реалния живот. Една от най-популярните политически каузи в сайта, броят на чиито поддръжници нарасна многократно в навечерието на изборите, беше Stop ДПС. За разлика от останалите политически групи, тази на противниците на ДПС продължи да се развива дори след изборите. От 23,177 потребители в края на юни, броят на членовете на групата достигна 24,693 души в края на август.

Наред с тази кауза, активността срещу ДПС в сайта продължи да е сериозна, въпреки че партията вече не е начело на властта в страната. Дори след изборите групата Да махнем Доган от властта продължи да нараства – от 4,237 членове през юни, тя достигна 5,088 поддръжници в края на август. Противопоставянето българи-български турци се очертава като устойчива тенденция в съдържанието на социалната мрежа. В контекста на това явление не можем да не отбележим и нарастващото напрежение между българи и македонци, особено след ареста на Спаска Митрова и трагедията в Охридското езеро, при която загинаха 15 българи. Във Fаcebook групата Macedonia is Bulgarian land and all Macedonians are brainwashed Bulgarians! членуват 722 потребители, но тя е достатъчно показателна за същeствуващите настроения.

Профилите на български политици във Facebook не се отличиха с особена активност в летните месеци. И те, и избирателите им като че ли имаха други приоритети пред това да запълват социалната мрежа с интригуващо съдържание. Поддръжниците на Ахмед Доган в сайта нараснаха от 1,403 в края на юни до 1,622 в края на август. Това е и средната стойност, с която се е увеличил броя на избирателите, подкрепящи определени политически субекти във Facebook. В края на лятото поддръниците на Сергей Станишев достигнаха 993 души, Мартин Димитров е подкрепян от 888, Волен Сидеров от 394. Иван Костов може да се похвали с 5,465 поддръжници в социалната мрежа, а Емил Кошлуков – със 7,220.

New Faces in the Book

Новите лица на властта също не предизвикаха особен интерес сред потребителите на сайта. Външният министър Румяна Желева се радва на подкрепата на 295 души. Последният постинг на страницата й от 25 август от нейно име гласи: Благодаря на всички, които са ми писали и са ме поздравили! Радвам се, че сме приятели в Интернет! Поздрави и най-добри пожелания!!! Румяна. Министърът на финансите Симеон Дянков има 159 поддръжници.

Най-популярен сред новите лица на кабинета във Facebook е министърът на отбраната Николай Младенов, чиято активност в сайта продължава да бъде толкова сериозна, колкото и в предизборните месеци. Днес освободих от длъжност изпълнителния директор на Изпълнителна агенция Социални дейности към МО, информира избирателите си Младенов с последния си постинг за август. Военният министър, подкрепян онлайн от 599 души, е сред малкото политици, активно възползващи се от възможността за връзка с избирателите, дори и след изборите. Активни в това отношение са също Мартин Димитров, Емил Кошлуков и Мирослав Севлиевски, който, за разлика от повечето си колеги, продължава да се възползва от възможностите за политическа реклама във Facebook, дори след изборите.

В съдържанието на сайта вече започват да се появяват каузи, свързани с имената на политически субекти от новото правителство. Два месеца след изборите вече съществуват групи както срещу определени личности и явления, така и в подкрепа на такива. Аз съм против агентът на ДС Божидар Димитров да бъде министър е група, чиито членове наброяват 1,617 души. Стотици потребители на Facebook се обявяват в подкрепа на бързо набралия популярност Тодор Йосифов – Маниака, който се отказа от депутатско място заради амплоато си на рапър, чиито текстове бяха широко дискутирани в публичното пространство. Групите Върнете Тодор Йосифов – Маниака в парламента!, Да спасим Маниака! Маниака Депутат!, са само част от онлайн обединенията в негова полза.

Истински фурор обаче предизвика профилът на новия премиер във Facebook. От 2,012 души през юни, поддръжниците на Бойко Борисов достигнаха цели 13,673 потребители в края на август. Доста бедният на съдържание профил, който очевидно не е поддържан от самия министър-председател, предлага само автобиографична информация и негови снимки. Въпреки това обаче броят на поддръжниците му непрекъснато нараства. Обратно на тази тенденция, интересът към групите против личността на премиера осезаемо спада. Очевидно рейтингът на Бойко Борисов сред потребителите на социалната мрежа се покачва още повече след изборите.

Профилът на Бойко Борисов във Facebook

Макар и така подбраната профилна снимка да напомня по-скоро образа на филмов герой или силов спортист, отколкото този на министър-председател, именно такъв имидж очевидно е по вкуса на много от потребителите на Facebook.

Основни изводи:

  • Политическата активност във Facebook значително намаля след изборите и в разгара на летния сезон.
  • В следизборна ситуация Facebook започна да възвръща облика си на социална мрежа, след като политическите борби на този фронт затихнаха.
  • През юли и август набелязаните в предходните анализи тенденции по отношение на съдържанието в сайта се запазиха. Популярните политици продължиха да бъдат харесвани, а интересът към определени политически каузи се запази дори след изборите. Активните преди останаха активни и след това. Останалите изчезнаха.
  • В първите месеци от своето управление новите лица на правителството се радват предимно на позитивно или безпристрастно отношение от страна на потребителите на Facebook. Негативните каузи са малко, а рейтингът на Бойко Борисов в социалната мрежа се покачва.

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!