Имало едно време в България…
Народното творчество във VBox7 и YouTube през юли и август 2009 година
17 септември 2009, Автор: Юлия Роне
Публикувана в Анализи, Лаборатория за медиен мониторинг, Онлайн социални мрежи

Автор: Юлия Роне
Кат им лъснат бакийте,
шъ им виснат чивиите!
Въх, Рамо, Рамо
на „Позитано”
си имат, мамо, ГЕРБ!
Въх!
/Откъс от онлайн хита на лято 2009 „Въх, Рамо, Рамо”/
Когато гръм удари, как ехото заглъхва. Парламентарните избори приключиха, а рекордната активност в интернет, призивите за гласуване и гражданска позиция заглъхнаха, сякаш никога не са били. След тревогите около формирането на парламента във видео сайтовете настана лятно спокойствие и броят на новите клипове с полтическо съдържание рязко спадна. Единствено Бойко Борисов запази своята популярност, и дори я увеличи. През лято 2009 Бойко затвърди статута си на народен любимец и вдъхнови редица песни във всички жанрове, като започнем от турбо фолка и стигнем до хеви метъла. И ако новото правителство не се отчете със сериозни законодателни промени, то в областта на пи ара се постигнаха чудеса. Юли и август – първите два месеца от управлението – бяха месеци на приказките: приказките за тържествуваща справеливост и заслужено възмездие, за розови бмв-та, вещици и суперБойко. Политически приказки от 1001 нощи, възторжено повтаряни от традиционните медии, които за пореден път запяха на нов глас. Вълшебни приказки, които омагьосаха народа във видео сайтовете и се сляха с мощната вълна на одобрение на новото правителство.
Имало едно време в България…
Лов на вещици
Видео сайтовете съвестно отразиха провелия се в официалните медии дебат около лова на вещици, дефиницията на думата „вещица” и примерите за т.нар. „мъжки вещици”. Политическата чистка мина под знака на шеговитите определения и вълшебните приказки. “Аз от дете от майка ми знам, че вещиците са лоши хора… И аз гарантирам, че вещиците в МВР, в горите и т.н. ще бъдат унищожени” каза Бойко Борисов. Всъщност унищожаването на вещиците в горите не е толкова трудна задача за премиера, който само месец по-рано обяви, че една от задачите му е да „маха вълка”. Бойко Борисов си придава магическият ореол на героя, който спасява народа от триглавата коалиция и отключва извора с парите. Дошъл от недрата на народа и издигнал се на премиерския престол от Долната земя, Борисов обещава да възстанови справедливостта. „Ще ги ловим вещиците и ще ги даваме на правосъдието, за да възтържествува правдата, господин Станишев.” Съвременните вещици обаче имат различни прегрешения от тези, които сме запомнили от приказките. Вместо магии в тъмна нощ новите вещици-министри практикуват закупуване на златни ксерокси, заменки, кражби на големи суми пари и пр. Това са икономически вещици, които не само трябва да бъдат победени, но и да им се вземе това, което имат. И тук достигаме до същината на въпроса.
Политиката през последните два месеца, така както е отразена във видео сайтовете, не е политика, а серия от икономически проверки. Различни фрагментарни акции, които със своята колоритност прикриват липсата на цялостна стратегия за управлението на страната. Залисан в преследването на вещици, героят на приказката губи от поглед главната цел. Юнакът се опиянява от своя ореол. Той преследва вещица след вещица, а народът все така си живее в криза. Липсата на ясна анти-кризисна стратегия се компенсира с редовни медийни зрелища и преки включвания от показното аутодафе на предишното управление.
Каляската на Пепеляшка
Новото управление доказа способността си да възпламенява народното въображение с образи-символи. Център на политическата дискусия в онлайн пространството се оказаха супникът на Министерство на отбраната и, разбира се, розовите бмв-та. Това са магическите предмети на новия приказен герой Бойко, които му осигуриха безрезервната народна любов. Репортажът на БТВ за злоупотребите в МО получи повече от 2240 посещения и разбуни духовете в интернет (вж. стихотворната битка по темата във форума на vsekiden). Управлението на тройната коалиция свърши, удари полунощ, но розовата каляска не се превърна в тиква, а остана срамежливо в двора на министерството, за да напомня за миналия разкош. Розовият цвят на военните коли получи толкова широк обществен отзвук преди всичко заради крещящата символика на цвета. В приказките розовото е за момиченца, синьото е за момченца. В МО обаче светът беше обърнат. Враният кон на българският воин се оказа розов, а бойната чест поругана. Със своята войнствена мъжественост Бойко се намеси, за да оправи „обърнатия свят” и да върне всичко по местата му. Подозрението за „обърнатото” управление и сексуалната конотация в това определение отдавна присъстваше в изказванията на премиера. В народното съзнание противопоставянето между Бойко и Тройната коалиция, между сегашното и предишното управление, се равнява на противопоставяне между мъжко-женско, наше-чуждо („нашето момче” срещу „руснака”, „испанеца” и турчина”), народна воля –наложено отгоре управление. Както гласи един от коментарите под клипа за бмв-то:
Балканският мъж тържествува. Дошъл е неговият звезден час.
Чер арапин
Големият злодей в приказката според летните видео клипове е Ахмед Доган. С 55 клипа за юли и август, можем да кажем, че броят на качените материалите за него дори е нараснал в сравнение с предишни месеци (за сравнение от януари до април включително има общо 17 клипа за него). Най-много са видео материалите от първата половина на юли и това са главно клипове от пресконференцията на ДПС след изборите. Вниманието на потребителите е привлечено преди всичко от заплахата на лидера на ДПС, в която той прави алюзия към Евангелския израз „който вади нож другиму, от нож умира”. Клипът със заплахата е качен от множество различни потребители и генерира голям брой гледания. Следващата вълна клипове носят заглавието „Кой е Ахмед Доган?” и представят разкрития по отношение на неговото минало. Ахмед Доган е представен като въплътеното зло на земята. Описанието на един от клиповете за него е кратко, точно и ясно: България Трябва Да Избие Тази Измет! В народния фолклор Доган се е превърнал в черния арапин, злодея, за когото никой не жали, абсолютния отрицателен герой, виновник за всичко, което се случва в държавата.
Болен здрав носи
За разлика от народния юнак Бойко, който минава през тежки изпитания в борба с лошите („ние ги хващаме, те ги пускат”), в народното съзнание Станишев по-скоро е разглезеният незаслужил галеник на съдбата. Клиповете във Vbox7 и YouTube го обвиняват в хитрост и лъжливост. Той печели своите привилегии главно с интелект, което ги прави по-съмнителни в очите на народа. На символно ниво двубоят между Станишшев и Борисов е битка между очилата и мускула; между хитростта и мъжеството; между лисицата и вълка. Станишев е този, който благодарение на ума си се възползва от другите. Към подобен извод ни насочва и репортажът на БТВ, качен във VBox7, за новото жилище на бившия премиер. Репортажът се спира на наема, който Станишев ще плаща – 600 евро на месец, както и на условията в жилищния комплекс: басейн, подземни гаражи, и пр. Следва интервю с чистачка в комплекса, която е с малко дете, получава 450 лева на месец и няма къде да живее. Имплицитното послание на репортажа е повече от ясно: болен здрав носи. Бедната жена с малко дете ще се грижи за богатия политик и неговите кучета. На едно второ ниво се търси по-широка метафора за цялото управление на тройната коалиция, която беше обвинявана, че паразитира над народа. Именно на тези настроения се опира и Борисов в своя лов на вещици, в популистката си мисия да възвърне парите на хората, експлоатирани от охолни политици.
Лидерът е гол: Волен Сидеров
В своята статия „Ще падне ли котката над пропастта?” Славой Жижек описва как малко преди края на всеки авторитарен режим настъпва пробив - скъсване с авторитета. Внезапно всички хора разбират, че играта е свършила. Режимът губи легитимността си. Жижек сравнява тази ситуация с често използвания скеч в анимационните филми, когато котката достига пропаст и продължава да върви, без да знае, че няма земя под краката й. Тя започва да пада, едва след като погледне надолу. Аналогично в приказката „Новите дрехи на царя” едва след като невинното дете забелязва, че царят всъщност е гол, целият народ започва да вика след него. Този момент на откровение все още е далеч за Атака. Но както изглежда, партията започва да губи почвата под краката си. Най-популярната до момента партия във видео сайтовете остава след ГЕРБ.
Ако само за юни Волен Сидеров имаше 57 клипа, то за юли и август взети заедно клиповете му са 33. Неизменните десетки клипове, сваляни от теливизия СКАТ, липсват през лято 2009. В деня на изборите и по време на обсъжданията кой ще подкрепи ГЕРБ Атака удържаха своите позиции във Vbox7. След сформирането на новото правителство обаче се отчете рязък спад в активността им. Подкрепата, оказана на Бойко Борисов, предизвика множество критики и обвинения към Сидеров в непоследователност, включително по време на широко дискутираното му участие в „Челюсти” (със скандалното поведение на Диана Найденова). Внезапно всички забелязаха, че Волен е гол. Подкрепяйки управлението, Атака загуби много от позитивите на това да бъде в опозиция, да бъде негативният глас в интернет пространството. Следващите месеци ще покажат дали този спад в популярността на партията е само временно явление или е началото на постоянна тенденция, поглед надолу.
Крали Бойко – еротичният Крали Марко на управлението
Лятото на 2009 ще се запомни със серията от онлайн хитове, възпяващи Бойко Борисов. Политикът, който успя да вдъхнови народното творчество повече от всеки друг. Започваме с безспорния номер едно сред песните – композицията на Биляна и Готин бенд Въх, рамо, рамо. Песента в турбо фолк стил придоби невероятна популярност в автобуси и маршрутки, за нея се появи статия в 24 часа, а в сутрешния блок на БТВ й посветиха специален анализ и направиха клип за нея. Историята на тази необикновена песен започва на 2 юли, когато е качена в YouTube. Скоро след победата на Борисов на изборите чалга хитът придобива лавинообразна популярност. Песента е възторжено възпяване на Бойко Борисов и ГЕРБ, издържано напълно в народна стилистика:
Въх, Рамо, Рамо
на “Позитано”
си имат, мамо, дерт!
Гледай сеир само,
шушона, мамо,
шъ им го спукат ГЕРБ…
Кът им спукат
шушончетата,
шъ им цъфнат
милиончетътъ
Виждаме как дори в тази фолк песен темата за милиончетътъ присъства осезаемо. Битката между политическите програми, между лявото и дясното е сведена до „спукване на шушоните на противника”. В този контекст очевидно Бойко Борисов има повече шанс от своите опоненти. Грубата мъжка сила печели пред политическото говорене. От едната страна, са хората с парите; от другата добрият „Бат’ Бойко”, който ще им ги вземе и ще възстанови справедливостта.
Бат’ Бойко, дай газ,
изгрял е твоят
звезден час!
Бой до дупка, глей само,
леле, как трепкат
на „Позитано”.
Бой до дупка – това е, което народът иска да види. Не антикризисни мерки, не законодателство, а бой до дупка и показно възмездие – око за око, супник за супник, милион за милион.
Въх, рамо, рамо е емблематичен пример за народно творчество. Въпреки всички призиви да разкрият самоличността си, авторите на песента остават анонимни. Биляна и Готин Бенд са музикалната загадка на месеца. В един от коментарите се възкликва:
anamariapetrova (1 month ago)
Znam ia:-) tova e kaka Eli ot blok Г. Mnogo hubavo pee!
Независимо дали това е кака Ели от блок Г, или не, едно е ясно: Бойко Борисов се оказва изключително харизматичен и привлекателен за жените образ. Той е сбъднатата мечта на домакинята, фризьорката, фолк певицата. И ако Сергей Станишев определено не се котираше добре сред тази аудитория, то Борисов се превърна в новия й идол.
Всъщност, вторият хит за Бойко Борисов, е дело именно на две блондинки: Екстра Нина и Никол. Тяхната песен Тройна коалиция недвусмислено загатва възможността двете да направят тройка с настоящия премиер на държавата:
Пак сънувах луда страст,
Бате Бойко между нас,
Леле, знаеш ли, Никол,
Как си го представям гол.
Сладък сън, бе мила Нина,
Ще ни бъде екстра трима
Две блондинки, не една,
Покрай мъжката скала.
Мъжката скала - премиерът на Република България - буди луди страсти в нежната половина на населението. Колоритната песен за настоящия премиер се разгръща на фона на софтпорн снимки. Във Фейсбук пък през целия месец август Екстра Нина поддържаше напражението около новия си творчески проект с разгорещени дискусии коя точно е новата й дуетна партньорка: Екстра Нина в дует с… кого? Очевидно никой не се притесняваше особено, че в песента се пее все пак за премиера, който е институция на властта. Рапърът Нагона влезе с директно обръщение към него: Батенце, ако искаш, вземи ги тресни, и без това на голо ще са по-интересни. И докато се надяваме премиерът да не вземе предвид препоръката на Нагона, няма как да не отбележим упоритите слухове в Интернет пространството, които го свързват с певицата Ивана: Бойко Борисов кръшкал на жена си с Ивана, Ивана и Бойко Борисов. Фолк певиците ще се окажат най-верните поддръжници на настоящото правителство. Някога Мерлин Монро е изпяла Честит рожден ден на Кенеди, днес Екстра Нина си пожелава „тройна коалиция” с Бойко Борисов. Няма нищо по-еротично от властта. При Борисов тя е съчетана с мускули, мъжествено окосмяване и непроницаем поглед. Ох, Бойко, Бойко - пеят героините от Шоуто на канала в поредната песен, посеветена на премиера – „Властта сърби ни и ти ни, моля, почеши”. Бойко Борисов се е превърнал в символ на архетипната мъжественост. В колективното съзнание той е едновременно бащата на нацията, любовникът на фолк-певиците, юнакът-полицай, който ни пази от злото. Както гласи една от популярните в интернет легенди за премиера: „ Има два типа жени – такива, които искат да спят с Бойко Борисов, и такива, които искат да спят с него отново”. След управлението на Борисов изразът „тройна коалиция” никога вече няма да означава същото. В известен смисъл можем да кажем, че Бойко Борисов се превърна в новия Крали Марко – само с него той се конкурира по брой песни. Крали Бойко обаче не е просто юнак – в него има и нещо от еротизма на секс символа. Той е върховната скрита фантазия на народа след 20 години несигурност и преход.
Сами по себе си легендите за Борисов са изключително интересен феномен. В повечето случаи това са кратки вицове за Чък Норис, приспособени към нашата среда. Техният брой постоянно се увеличава и разнообразява поради позоваванията в популярни телевизионни предавания (Шоуто на Слави, Господари на ефира, Комиците, и пр.). На всеки няколко месеца във видео сайтовете се повявява поредният клип, събрал най-доброто от легендите. Това идва да покаже, че Бойко Борисов активно стимулира народното творчество. Неговата роля като митотворен фактор в нашия народен фолклор в момента е по-силна отвсякога. И както често се случва, митът за Бойко инкорпорира всички сходни мотиви от други митове. Така получаваме образите на СуперБойко, Бойко Батман, Бойко Кръстника. Бойко Борисов дори се е превърнал в пример за външност за мъжете. В клипа „Култорист или по добре просто човек?”, разкриващ опасностите от изкуствените хранителни добавки, можем да прочетем следната култова фраза: „Не бихте ли искали да изглеждате като Бойко – леко укосмен, но не отпуснат като слива”.
Показателно е, че премиерът вдъхновява не само фолк певици, но и мъжете. Така във Vbox7 можем да намерим инструменталното изпълнение на Димсъна, наречено ГЕРБ. Последното попълнение в набора от песни, митове и легенди за Бойко е рок парчето, кръстено простичко Супер нова песен за Бате Бойко. Съпровождан от бойни барабани, вокалистът пее с англйско произношение на „р”-то: „Бате Бойко ще наложи ред, вече всичко ще е, мамо, по масло и мед”; „Хей, хей, нашата звезда, няма втори като него нийде по света. Хей, нашият герой, него цял народ го люби, а народа той”. Следва мощно китарно соло, по време на което потребителят пред монитора свежда скромно глава пред могъществото на вожда. Целият набор от хвалебствени песни и липсата на сянка на съмнение сред народа са малко тревожни. Абсолютната безкритичност е равнозначна на затваряне на очите. Бойко за нас се е превърнал в приказка и ние няма да позволим на никой и нищо да ни я развали.
Бог високо, цар далеко
Ако утре подведем избирателите, ще отидем там, където царят е сега – заяви Бойко Борисов на пресконференцията на ГЕРБ веднага след изборите. Сега, царят е през девет палнини в десета, през девет гори в десета, в своите спокойни старини. Неговото управление беше предишната голяма приказка, в която народът повярва. Тази приказка завърши добре за царя и неговите хора– той взе своите дворци, възвърна земите си и 800 дни яде, пи и се весели. За народа остана поуката – Бог високо, цар далеко. Но дали наистина сме се поучили?
Основни изводи:
- През юли и август се отчете спад в броя на клипове с политическо съдържание. Единственият субект, който отчете ръст на популярността си, беше Бойко Борисов.
- Настоящият премиер се превърна в съвременна версия на Крали Марко – Крали Бойко, след като в народното творчество се повяиха редица песни, възхваляващи личността му. Стилът им варира от турбо фолк до хеви метъл, а популярността им продължава да расте. Впечатлява еротичният момент в тях. Фолк певиците Екстра Нина и Никол пожелаха да влязат в „тройна коалиция” с премиера, а песната Въх, рамо, рамо призова ГЕРБ да „спука шушончетата на Позитано” . Премиерът се превърна в добрия юнак на народния фолклор, приказния герой на нашата политика.
- Вместо да се съсредоточи върху цялостна антикризисна стратегия, новото правителство насочи вниманието на народа към символните предмети, фетиши на отминалата власт – супниците, сапунерките и розовите бмв-та. Тези магически предмети свършиха своята задача – концентрираха народния гняв и повишиха рейтинга на сегашните управляващи.
- Видео сайтовете репродуцираха образа на Бойко Борисов като спасител на справедливостта. Спасител, който броди из кухненски столове и лови вещици заради извършени ремонти . Между вълшебната и битовата приказка беше поставен знак за равенство. Икономическата проверка се превърна във висша форма на политическо доверие. В Интернет, известен със своя плурализъм, впечатлява липсата на всякаква критичност към настоящия премиер.
Образът на Крали Марко влиза във фолклора в преломен момент от историята. Аналогично песните за Крали Бойко идват във време на тежка криза. Народът има нужда от своите герои и ги създава, независимо дали образът им отговаря на реалността, или не. Върху образа на юнака българинът прехвърля цялата отговорност за своята собствена пасивност. Държава, която няма развито гражданско обещство, е обречена винаги да вярва в измислени герои.
Владимир Проп твърди, че приказките са отгласи от някогашните ритуали на инициация. Дали приказката за Крали Бойко ще въведе най-накрая нашето общество в така очакваното демократично пълнолетие? Ще приключи ли ритуалът на държавна инициация? 20 години след 89 този въпрос остава отворен. Най-лошото, което може да ни се случи, е за кой ли път приказката да не се развие, както очакваме, и да завърши с поука вместо с щастлив край. Поредната поука за народа, който не се уморява да вярва в политическите приказки. Имало едно време в България…
Независимо от факта, че е конкретно за видео-социалните мрежи, този анализ всъщност великолепно описва ситуацията след изборите като цяло. Поздравления!