С нови роли

Българските онлайн медии в Европейския медиен мониторинг, юли-август 2009

17 септември 2009, Автор: Николета Даскалова
Публикувана в Анализи, Лаборатория за медиен мониторинг, Онлайн медии и новинарски сайтове

Автор: Николета Даскалова

Автор: Николета Даскалова

Ако искаш името ти да присъства всеки ден в новините, спечели изборите и стани министър-председател. Така изглежда формулата на успеха на полето на новинарските сайтове в разгара на политическото лято. От началото на декември 2008 месечните анализи върху информационната популярност на политическите субекти в българските онлайн медии все не успяваха да регистрират име, което да е сред доминиращите лица в новинарските потоци в продължение на цял един месец, от първия до последния ден. Съботи, недели, ваканции, официални празници – все се намираха поне по два почивни дни, в които топ фигурата на месеца да отсъства от медийния хоризонт. През изборния месец юли обаче, звездата на сезона постигна 100-процентна успеваемост: Бойко Борисов в новините без пропуснат ден. Както е добре известно, Борисов успява да се изкачи на абсолютния връх на новинарската слава далеч не от нулата, а здраво стъпил на отдавна завоювани високи позиции. Но въпреки предварителната силна основа на познатия ни медиен герой, ефектът от изборните резултати е безспорен. Не само че от високото Борисов се качва на най-високото, но и цялата конфигурация в медийното присъствие на политическите фигури се променя. Настоящият анализ проследява тези промени с частичен ретроспективен поглед към юлското присъствие на индивидуалните субекти в новинарския масив в допълнение към детайлния прочит на по-пресните августовски развития.

Медийните герои: индивидуални и групови субекти

Чрез анализ на данните от платформата за наблюдение на новинарски онлайн ресурси Европейски медиен мониторинг (EMM) става ясно, че лицата с най-плътно акумулирано присъствие в новите в следизборните месеци са съответно:

Топ имената в новините, юли и август 2009

Изведените водещи имена от юлската подредба на данните носят едновременно белезите на изборната обстановка и на следизборната ситуация. Сред познатите и обсъждани в предишните текстове фигури през юли месец за пръв път виждаме на върха вече две фигури с марка ГЕРБ. Освен неформалния лидер-емблема на партията, формалният председател Цветанов най-накрая – по същество в периода на получаване на управленския мандат – успява да заеме новинарско присъствие от най-високо ниво. През месец август допълнително се затвърждава информационната значимост на лицата от новата власт, представителите на която окупират четири от шестте топ позиции (Борисов, Дянков, Цветанов и Младенов).

Топ имената в новините - месечна динамика - август 2009

Графиката, илюстрираща месечните промени в популярността на индивидуалните субекти, ясно показва пренареждането на старите и нови политически звезди в летния следизборен период. Ефектите от ГЕРБ-овата победа намират следните статистически видими измерения:

  • Бойко Борисов достига пика на медийната си слава, олицетворявайки промяната в статуквото;
    на другия полюс, загубата на премиерския пост съответства на драстичен, нерегистриран досега спад в медийните изяви на Сергей Станишев – синдром, типичен за детрониран управник;
  • след Бойко Борисов, поддържащи флагмани на новата власт се явяват министрите на вътрешните работи и на финансите – Цветан Цветанов и Симеон Дянков. Цветанов изминава дълъг и неравен път към най-осветените медийни трибуни, а звездата на Дянков изгрява от неизвестна за обществеността публична орбита;
  • потвърждава се наблюдението за предизборно-кампанийното медийно позициониране на Мартин Димитров, Иван Костов и Яне Янев. В юлската кулминация на изборните събития и на избистрянето на формулата на новото правителство тримата лидери все още са в центъра на публичния интерес. Но веднага след съставянето на правителството настъпва видимо отдръпване в по-периферни позиции. Изключени от така желаната коалиция с Борисов, тримата политици се отдалечават от водещите събития и водещите новини;
  • категорично се потвърждава и изводът за предизборната кампанийност в публичното присъствие на Ахмед Доган. След омекотяващото междинно занижаване на интереса към Доган през юли, през август лидерът на ДПС отново потъва в дълбока медийна сянка – дори по-дълбока от периода преди официалната кампания. Нека припомним, че Доган беше една от основните мишени – образ на злото заедно с подопечното ДПС – в предизборната агитация от страна и на Борисов, и на Костов, и на Янев, и на Сидеров (вж. илюстрациите с ключовите теми в изказванията на съответните лица в предишния анализ) – все лидери на формации, спечелили парламентарно представителство, а Борисов вече стоящ начело и на изпълнителната власт. Интересно в този смисъл е защо името на една толкова ключова фигура от предишния мандат потъва в своеобразна забрава и спира да бъде обект на публично обговаряне. Особено в период, когато сегашните управляващи подлагат на ревизия предшествениците си.

Показателните августовски размествания в индивидуалната подредба по медийна популярност се разгръщат в информационна среда, в която по традиция политическите фигури представляват най-голям дял.

3-kategorii-aug09
Политически/други фигури - месечна динамка - август 2009

Като цяло обаче, през август месец е налице известна деполитизация на масива. Въпреки че политическите субекти продължават да бъдат най-интензивно представяни в новините, тяхната обща многочисленост намалява за сметка на увеличения брой на представителите на спорта. Както по принцип е характерно за това време на година, и през август 2009 не липсват интересни спортни форуми и това проличава сред героите на новинарските разкази. Изобщо, регистрираната в другите комуникационни канали ваканционна августовска скука (вж. напр. доклада на Марина Кирова-Борисова за блогосферата и на Ели Александрова за Facebook) не обхваща полето на новините – медийно харизматичният Бойко генерира вести в ново амплоа в конкуренция с медийно атрактивни футболисти, тенисисти и дори с човека с нечовешка бързина Юсеин Болт.

От друга страна, допълнително доказателство за силния медиен интерес към вътрешнополитическите събития е неотшумяващата доминация на български имена в категорията на политическите фигури.
Български/чужди политически фигури - месечна динамика - август 2009

При по-детайлен разрез на под-категорията на вътрешнополитическите субекти се очертава разпределението на имената по партийна принадлежност.

Разпределение по партии 1, август 2009
Разпределение по партии 2, август 2009

Откриваме поредното доказателство за това в каква посока медиите влагат най-много новинарска енергия – без съмнение, най-силен е интересът към фигурите на новата власт. Лицата от ГЕРБ-овото управление доминират над другите партийни представители едновременно по многочисленост и по интензивност на присъствие в новините. От станалите партии единствено БСП и „Синята коалиция” се открояват по комплексни показатели. БСП продължава да бъде една от видимо най-многоликите формации, но представителите на бившата управляваща партия вече изпадат в по-маргинални публични позиции.

Разпределение по партии - месечна динамика 1 - август 2009
Разпределение по партии - месечна динамика 2 - август 2009

Месечната динамика в разпределението на субектите по партии дава ясна представа за изместването на медийния интерес от БСП към ГЕРБ. С уточнението, че в първия месец след съставянето на правителството фигурите около ГЕРБ не успяват да задминат по многобройност лицата от БСП в последния месец на тяхното управление (и по същество на предизборна мобилизация). Очевидно е също така, че освен Бойко Борисов и Цветан Цветанов с ГЕРБ вече се асоциират и други персони. Макар все още битуващи в орбитата на Борисов, лицата на новото управление започват да изживяват известна еманципация и в крайна сметка да носят тежестта на новите си титли. Друго наблюдение е, че в унисон със спадовете в представянето на лидерите си, ДПС, „Синята коалиция” и РЗС като групови субекти също попадат в следизборни информационни низини с по-ниски комплексни показатели по интензивност на медийно присъствие. НДСВ от своя страна се маргинализира, но не изчезва напълно от публичното полезрение. „Атака” пък се превръща в още по-невидима за медиите партия.

В другата под-категория на политическите субекти – тази на чуждестранните политически актьори – ситуацията при върховите позиции изглежда почти застинала през месеците. САЩ и Русия продължават да бъдат основни чуждестранни люпилни на новини за българските медии.

Разпределение по държави 1 - август 2009
Разпределение по държави 2 - август 2009

Както сме отбелязвали в предишни анализи, високата честота на споменаване на американски политици няма пряка връзка с българските контексти, а по-скоро е признак за ориентацията на българските медии към англоезични източници на информация и същевременно за влиянието на САЩ като световна сила. Що се отнася до интереса към Русия, то той неведнъж е бил свързан със ситуацията в страната и по-конкретно с проблеми от сферата на енергетиката. Такова е положението и през месец август, когато името на руския премиер Владимир Путин на няколко пъти се засича с това на Бойко Борисов в съобщения за телефонен разговор между двамата и за бъдещи техни срещи с цел обсъждане на енергийни проекти между двете страни. Изобщо, темата за енергетиката и българската (не)зависимост от Русия се очертава като един от важните политически въпроси пред новото правителство. А както показват най-актуалните септемврийски събития, проблемът за енергийния избор на България успява дори да конфронтира Борисов и президента Първанов, несъгласията между които имат потенциал да се превърнат в новия голям медиен дуел, в случай че сблъсъкът Станишев-Борисов се окаже изчерпан.

Във финален разрез на масива от изследвани субекти отправяме поглед към честота на присъствие в българските новини на чуждестранни политици, представляващи институциите на Европейския съюз. В медийния интерес към субектите от ЕС не се отчитат драматични промени през последния месец, като комплексните показатели остават в зоната на ниските стойности. Новинарският интерес към европейските политици остава по-скоро слаб.

Политици от ЕС - месечна динамика 1 - август 2009
Политици от ЕС - месечна динамика 2 - август 2009

Главните актьори: гласове, теми, послания

С оглед на промяната в политическото статукво изниква очакването за нов курс в публичните изказвания на водещите новинарски герои. Въпреки промяната в управлението обаче, добре познатите ни главни действащи лица от бурния предизборен период отново са на публичната сцена. Само че ролите вече са актуализирани. Спираме се на най-популярните фигури за изминалия месец – новият премиер, старият премиер и новият министър на финансите.

Бойко Борисов говори, август 2009
Бойко Борисов говори, август 2009

С интерес се потопяваме в облака от ключови думи, изречени през месеца от Бойко Борисов и съответно транслирани от медиите. Подвластни на зрителния навик сред най-акцентираните Борисови думи да виждаме едрошрифтното име на лидера на БСП, този път констатираме, че Бойковият Станишев е започнал да се смалява. В същото време Бойковият Аз е завидно пораснал. Не че бившият столичен кмет някога е имал недоразвита склонност да говори от първо лице единствено число, но изглежда премиерският пост зарежда с ново самочувствие Аз-а на Борисов. И около този Аз се „завърта” държавата с всичките наследени проблеми, срещу които трябва да бъдат взети мерки за доброто на хората. Премиерската мисия започва с търсене на справедливо наказание за вредителите, които дори и обикновени злосторници не са, а цели вещици. В словесните атаки между Борисов и Станишев за това що са вещици и имат ли те почва у нас двамата политици с лекота (и сякаш с носталгия) възраждат старата атмосфера от предизборните медийни битки помежду им. Присъствието на анти-герои, на които енергично да се противопоставя в публичното пространство, е едва ли не необходимост за Борисов. Старият враг остава на прицел, но атаката е насочена най-вече към министрите-вещици на Станишев. Свръхупотребата на думата министър в августовския речник на премиера е наполовина свързана с изобличаването на един или друг бивш министър в некадърност и злодеяния, и наполовина с рефериране към собствените министри. Разбира се, отношението към бившите и настоящи членове на правителството е диаметрално противоположно: от една страна, Аз съм убеден, че някой от бившите министри ще получи присъда, може и условна, но ще получи, а от друга Никой от моите министри не краде – спокойно заставам зад това твърдение. И в двата случая личната ангажираност достига най-високи регистри, като гаранция за най-високо качество.

Сергей Станишев говори, август 2009
Сергей Станишев говори, август 2009

Електоралното сваляне на Станишев от власт проличава както в характера, така и в обема на публичните му изказвания. Количественото сравнение между юнските и августовските думи на червения лидер показва, че след преминаването на Станишев в опозиция обемът на цитираните в медиите негови изказвания е намалял повече от пет пъти. С изтънял словесен арсенал, бившият премиер изпада в неудобната позиция да се защитава – по-слабо от разочарованието на съпартийци и електорат (заради управлението на държавата жертвахме работата в партията, обяснява Станишев от Бузлуджа) и по-интензивно от обвиненията на новата власт. Оправдавайки свършеното от собственото си правителство, Станишев не спестява критики към новото. Точката на пресичане в острото неразбирателство между стари и нови е бюджет-ът. Независимо от трудното изпълнение на бюджета, към края на юли имаше излишък, бившият премиер контрира атаките на настоящия и бързо преминава в обратно нападение: Новият бюджет ще бъде с много ограничения. Ще спре ръстът на заплатите и пенсиите. В различните интерпретации, които Бойко Борисов и Сергей Станишев дават за минало и настояще, Борисовите мерки срещу предишните управляващи са политически чистки в очите на Станишев. Ще отговаряме много ясно на всяка лъжа, която се казва и на всяко твърдение, което не е подкрепено с факти, обещава бившият премиер. Остава отворен въпросът дали чувствителността на Станишев към получаваните обвинения ще се разгори в нова поредица от медийни стрели между министър-председател и опозиционен лидер. И в крайна сметка кой ще се изяви като по-умел опозиционер в публичното пространство – Станишев спрямо управлението на Борисов или управляващият Борисов спрямо екс-управляващия Станишев.

Симеон Дянков говори, август 2009
Симеон Дянков говори, август 2009

Ако Бойко Борисов се притеснява, че политиката може да остане неразбираема за обществото (Когато говорим за антикризисни мерки, те звучат много неразбираемо за хората), и продължава да говори на публиката простичко, ефектно и образно, то езикът на неговите министри засега звучи в по-различна тоналност, в стилистиката на едно по-премерено експертно говорене. Пример за това интересно разделение на ролите е разликата във визуализациите на ключовите думи на премиера, от една страна, и на министъра на финансите, от друга. Облакът, синтезиращ изказванията на Дянков, включва термини от сферата на финансите и на администрацията, без ярко изпъкнал Аз и без приказни герои. Вещиците остават приоритет на премиера. Акцентът на Дянков върху бюджет-а и дефицит-а, описанието и планирането на разходи-те и приходи-те за сегашната или следващата година стоят съвсем естествено и резонно с оглед на ресора, в който министърът работи. Можем да предположим, че подобни думи ще останат ключови в публичните речи на Дянков и през следващите месеци.

В говореното на финансовия министър откриваме много повече чиста конкретика, отколкото в изявленията на премиера. Така например по болната тема за енергийното бъдеще на страната научаваме от Дянков, че Вероятността да спрем проекта [АЕЦ „Белене” – бел. Н.Д.] е 80%. Държавата няма средства да продължи, а в момента е трудно да се привлекат частни инвеститори заради световната криза. Борисов, за сравнение, отговаря с типичната си експресивност и в крайна сметка неопределеност, когато става дума за проекта „Южен поток”: Кога сте чули от мен, че „Южен поток” няма да се строи? Там са също много милиарди, които ние като участник трябва да имаме в бюджета. Нека Станишев ми покаже в кое перо са, да отида да ги взема. Дали тази своеобразна специализация в маниерите на говорене ще се окаже успешна, тепърва ще стане ясно. Засега хипотезата е, че редовното захранване с дози експертност сред словесните атракции на новия министър-председател има потенциала да разшири кръга на почитателите на Борисов и на неговия екип.

Основни изводи

  • В пика на юлските събития Бойко Борисов достига рекордна медийна слава. Ако преди изборите той си съперничеше със Станишев за главната роля в новинарските разкази, след изборите той се превръща в безспорния фаворит пред микрофони и диктофони.
  • Смяната във властта оставя ярък отпечатък върху медийното отразяване на политическите субекти. Подобно на скачени съдове, медийното внимание се отлива от БСП, за да се фиксира върху фигурите на новото управление.
  • Потвърждават се предизборно-кампанийните „изкривявания” в медийното поведение на политиците в периода преди 5 юли. През август настъпва известно „нормализиране” на средата по отношение на видимостта на субектите – властимащите акумулират почти цялото медийно внимание, а опозицията се връща на по-умерени позиции след умората от предизборната агитация.
  • В редиците на новото правителство се забелязва интересно допълване в стратегиите на публично говорене. Бойко Борисов запазва маниера си да се изразява с „езика на хората” в типичния си медийно атрактивен стил, докато министрите от кабинета му се превръщат в проводници на по-балансирано експертно говорене.

Коментари

1 коментар за “С нови роли”
  1. Симеон Николов казва:

    Реалността през последните 2–3 месеца се характеризира и с някои други щрихи в медийното пространство:
    – Многотиражните и делови издания почти недопускаха публикации на изявени експерти, които бяха активни по време на предишното управление
    – Самоцензурата пролича много ярко със закъснялото обяснение за истината около АЕЦ Белене, защото седмици наред не се даде думата на истинските екперти
    – Българските медии остават откъснати от актуалните теми, дискутирани в Западна Европа и българинът остава тотално неинформиран особено по Афганистан, въпреки наличието на наш контингент там, по задаващите се промени в НАТО и ЕС, които пряко ще ни засегнат. Така България остава медийно село, което живее с местните си сензации за заклана пенсионерка или поредна пътнотранспортна катастрофа.
    – С малки изключения отсъства задълбочения анализ на събитията
    – Не се държи сметка за последствията от медийното говорене и омаскаряване, утвърждаването на понятия министър в затвора и др., които ще се върнат като бумеранг на обществената ни система върху управляващите и доверието в демократичната държава

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!