Новата мръсна дума: лобизъм

Публикация във в. "Република", 19 май 2010

20 юли 2010, Автор: Гергана Куцева
Публикувана в За медиите в медиите

Автор: Гергана Куцева

Автор: Гергана Куцева

В последните две седмици темата за лобизма е една от водещите във вътрешнополитическите новини. Тя беше пусната в медиите от самите политици, които превърнаха „лобизъм” в удобно понятие за дискредитиране на политическите противници. Оказа се, че почти всички закони или техни изменения, обсъждани в последно време са „лобистки” и депутатите масово са „лобисти”. А това означава, че масово вземат пари, за да прокарват текстове. Съвсем логично се заговори и за Закон за лобизма. Като негов инициатор председателят на парламента Цецка Цачева вярно отбеляза, в репортаж за „Дарик” от 12 юли, че „честата употреба на понятието извиква потребност от създаването на такъв закон и че в момента няма легално понятие що е то лобизъм и с неговия смисъл се правят различни асоциации”. Според нея „особено натежават тези с негативен оттенък, т.е. едва ли не е задължително зад лобизма да се крият частни интереси”.

Лошото е, че честата публична употреба на определени понятия без ясна дефиниция девалвира определени ценности. Подобен пример за девалвация на работата на цяла професионална гилдия като публичните комуникатори е честата употреба на PR. Точно както PR в масовото съзнание е домогване до незаслужена и/или измамна публичност, така и лобизъм се приравнява откровено с корупция. С две думи лобизмът се превръща в по-мръсна работа и от PR-a в България. Любопитното е, че иначе и двете съвсем легални дейности биват заклеймени още в зародиш у нас. Проблемът отчасти се корени в самата професионална среда (и в двата случая недооформена и нерядко със съмнителни професионални качества и стандарти), но и в медийните публикации, където двете понятия неизменно присъстват с обратен знак и напоследък се употребяват заедно, т. е. „прави се лобизъм с привлекателна PR опаковка”.

В медиите тази седмица имаме няколко примера как различни политици се упражняват в създаването на дефиниция какво е лобизъм. Според Б. Борисов лобизъм е „опит за вмешателство”, „натиск”, „да защитаваш нечии интереси” („Панорама”, 9 юли по БНТ). Антон Кутев от БСП го дефинира като „реализация на определени интереси”, а според Павел Димитров от ГЕРБ „лобизъм - това е нещо много положително, в интерес на гражданите и обществото” („Тази сутрин”, БТВ, 15 юли).
Няма нищо лошо в подобна дискусия, но докато все още няма законови рамки, които да разграничат понятията “лобиране”, “клиентелизъм” и “корупция” мисля, че медиите, като арена на този дебат, следва да бъдат по-акуратни към употребата им и да ограничат тенденцията към тяхната взаимозаменяемост.

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!