Карта на проблемните зони в българската медийна среда по доклади на наблюдаващи организации: обобщение (2011-2012)
28 юли 2012, Автор: Фондация "Медийна демокрация"
Публикувана в Медиите в България: карта на проблемите (2011-2012)
DOWNLOAD in ENGLISH:
Problem Areas in the Bulgarian Media Landscape. Based on reports by monitoring organizations: summary 2011-2012
Проблемни зони: нива на относителна тежест
1 ниво (Зони с най-висока степен на тежест)
политически зависимости |
|
критики |
критикуващи организации |
- наличие на силна зависимост на медиите от властовата конюнктура; - нарастване на политическия натиск върху медиите; - медиен конформизъм и доброволен отказ от критика на статуквото; - активно и доброволно предлагане/продаване на новинарско съдържание на политически субекти от страна на редакциите; - наличие при част от редакциите на неофициални списъци с политици, партии и теми, които да бъдат отразявани само в положителна светлина; - разпределяне на обществени средства и средства от европейски фондове от страна на правителството и различни общини в полза на медии с позитивно отношение към властта (чрез договори за реклама и за медийно отразяване); - силна зависимост на регионалните печатни и онлайн медии от местната власт; - цялостно политизиране на медийната сфера; - липса на политическа воля за справяне с проблема за застрашената медийна свобода.
|
IREX Freedom House Фондация „Медийна демокрация” (ФМД) Организация за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) SEEMO Прозрачност без граници Държавен департамент на САЩ Репортери без граници |
плурализъм |
|
критики |
критикуващи организации |
- ограничен медиен плурализъм; - липса на обективност, на равнопоставеност и на балансирано отразяване на политическите гледни точки; - ограничени възможности за политически и обществен дебат в медиите; - униформеност и копиране на едни и същи новинарски източници; - отслабване на ролята на традиционните медии като медиатор и като насърчител на публични дебати; - недостатъчно отразяване на теми, свързани с разнообразието в обществото – равенство на половете, насилие над половете, хомофобия, етнически и религиозни малцинства. |
IREX Репортери без граници SEEMO ФМД ОССЕ Парламентарна асамблея на Съвета на Европа Прозрачност без граници
|
2 ниво
икономически зависимости |
|
критики |
критикуващи организации |
- корпоративен натиск върху медиите; - развиване на корпоративна журналистика, която подкопава обективността на голяма част от медиите; - неясни източници на финансиране на редица медии, легитимиране на нелегитимни капитали; - активно и доброволно търгуване на журналистическо съдържание от страна на редакциите пред спонсори и рекламодатели; - все по-често превръщане на медийното съдържание в обект на бизнес договорености (както по отношение на политиката, така и по отношение на другите сфери на отразяване), трайни практики на пакетни продажби на съдържание; - централизация и нестабилност на рекламния пазар, отдръпване на рекламодателите от регионалните медии. |
IREX ФМД SEEMO Държавен департамент на САЩ Прозрачност без граници
|
насилие над журналисти |
|
критики |
критикуващи организации |
- трайна тенденция на упражняване на насилие над журналисти (под различни форми); - наличие на целенасочени атаки и смъртни заплахи срещу журналисти; - използване на бомбени атаки срещу редакции.
|
IREX Freedom House Репортери без граници Държавен департамент на САЩ Български хелзинкски комитет (БХК) |
3 ниво
професионални стандарти и качество на съдържанието |
|
критики |
критикуващи организации |
- цялостно влошаване на качеството на медийното съдържание и наличие на твърде ниски професионални стандарти; - все по-ограничен достъп до независимо медийно съдържание; - дефицит на медиен интерес към редица сфери на отразяване – култура, бизнес, разследваща журналистика; - криза на критическата журналистика; - пренебрегване на обществените функции на медиите, абдикиране от отговорността за формиране на рационално обществено мнение; - обширно отразяване на незначителни събития и игнориране на редица важни проблеми, които остават встрани от дневния ред на медиите; - разминаване на приоритетите в официалния дневен ред (задаван от мейнстрийм медии и политици), от една страна, и дневния ред на публиката и на гражданските медии в интернет, от друга; - широка практика на непроверяване на факти и информация от страна на журналисти; - разпространение на слово на омраза към етнически, религиозни и сексуални малцинства от страна на някои медии, включително от медии, подписали Етичния кодекс; - подмяна на журналистическо съдържание с PR-послания; - бюрократизиране на професията на журналистиката. |
IREX ФМД ОССЕ Парламентарна асамблея на Съвета наЕвропа БХК
|
регулация и законодателство |
|
критики |
критикуващи организации |
- ниско доверие в СЕМ, политически и корпоративен натиск върху регулатора; - зависимост на СЕМ от парламента и от политическата конюнктура чрез механизмите на определяне на бюджета на регулатора; - неуспех на СЕМ да се противопостави категорично срещу разпространението на слово на омразата; - бавен темп на дигитализацията и дори обезсмисляне на процеса предвид бързото разрастване на онлайн медиите; - влияние на политически и корпоративни интереси по отношение на електронните медии в процеса на дигитализация; - недостатъчно добро законодателство в защита на политическата независимост на обществените медии; - използване на юридически инструменти за ограничаване на свободата на медии и журналисти; - липса на честно и прозрачно прилагане на законите; - неуреден статут на политическата реклама; - недостатъчно ефективна и независима съдебна система по отношение на правораздаването в областта на медиите; - твърде строги и непропорционални на целите санкции за обида и клевета; опасност от злоупотреби с разпоредбите по отношение на обидата и клеветата, неоправдано ограничаване на свободата на словото; - недостатъчно прецизно законодателство в защита на журналистите от виктимизация. |
IREX Freedom House ОССЕ ФМД Държавен департамент на САЩ БХК
|
конкуренция |
|
критики |
критикуващи организации |
- олигополизация на медийния пазар, нарастваща концентрация на собствеността; - относителна концентрация на националния пазар на радио и телевизионни програми; - междумедийни войни, сериозни конфликти между печатни медии; - практики на нелоялна конкуренция; - доминация на големите национални медии и мрежи за сметка на регионалните електронни и печатни медии; - монополизиране на пазара на дистрибуция на печатни медии; - наличие на съмнения относно достоверността на пийпълметричните данни; - липса на прозрачност и надеждни данни по отношение на тиражите на печатните медии. |
IREX Репортери без граници Freedom House ОССЕ ФМД
|
4 ниво
автоцензура |
|
критики |
критикуващи организации |
- трайна тенденция на практикуване на автоцензура сред журналистите. |
IREX ОССЕ Държавен департамент на САЩ ФМД |
собственост |
|
критики |
критикуващи организации |
- неясна и непрозрачна собственост на редица медии; - използване на медиите от страна на техните собствениците като инструмент за подкрепа на определени бизнес и политически интереси; - намеса на собствениците в редакционната политика, принуждаване на журналисти да променят публикации. |
IREX ОССЕ SEEMO ФМД Държавен департамент на САЩ |
5 ниво
саморегулация |
|
критики |
критикуващи организации |
- неефективна медийна саморегулация; - незачитане на Етичния кодекс на българските медии; - провал на Етичните комисии в печата и в електронните медии в противопоставянето им на словото на омразата. |
IREX ФМД БХК |
защита на журналисти |
|
критики |
критикуващи организации |
- слаба самоорганизация в защита на журналистическия труд; - отсъствие на синдикална защита на журналистите на фона на нестабилен трудов пазар и на липса на сигурност на работното място; - липса на разкриваемост на поръчителите и изпълнителите на нападения срещу журналисти и медии. |
IREX Freedom House ФМД |
6 ниво
образование и обучения |
|
критики |
критикуващи организации |
- недостатъчно осъвременена програма в специализираното университетско образование по журналистика; - слабо подготвени кадри от университетите; - липса на сътрудничество между образованието и бизнеса; - недостатъчни възможности за допълнително обучение и квалификации за работещите в медиите. |
IREX
|
друго |
|
критики |
критикуващи организации |
- широко разпространение на популизъм в медийните послания; - отразяване на крайно националистически и на неонацистки гледни точки от страна на традиционните медии; прояви на краен национализъм в социалните мрежи; - публичен натиск над журналисти по линия на националистически групи, формирани в социалните мрежи; - липса на граждански мониторинг на субсидирането на медии със средства от държавата, особено по отношение на регионалните медии. |
ФМД БХК Държавен департамент на САЩ
|