Предизборна треска

Мониторинг на клипове с политическо съдържание във Vbox7, януари-май 2013
Автор: Василена Йорданова

Автор: Василена Йорданова

Изминалата 2012 г. премина под знака на скандалите и гражданските движения. Сблъсъците между партийните лидери стахана по-ожесточени, а сензационните разкиртия – все по-чести. По всичко личеше, че навлизаме в период на предизборна кампания и политическите сили запретват ръкави в подготовка за сериозна схватка с опонентите. Изпратихме старата година със скандала за строежа върху дюните край гр. Несебър и посрещнахме новата с още по-сензационно събитие – атентатът срещу лидера на Движението за права и свободи. Нападението срещу Ахмед Доган даде същинския старт на една меко казано ожесточена, изключително необичайна и наситена със скандали, но за сметка на това твърде кратка предизборна надпревара.

Събитието на сезона

Опитът за покушение срещу вече бившия лидер на ДПС предизвика вълна от противоречиви, но несъмнено силни реакции и не без основание се превърна в най-гледаното събитие от началото на годината. Във Vbox7 (онлайн платформата за видео споделяне) то е тема на 65 клипа с общо над 164 000 гледания. Потребителите на сайта са скептично настроени към автентичността на атентата и от коментарите на по-голямата част от тях ясно личи, че смятат случилото се на 19 януари за предварително уговорена постановка. Така Ахмед Доган не само не получи съчувствие от страна на потребителите, но и успя да си навлече гнева им. В техните очи той не е жертва, а точно обратното – манипулатор, който иска да спечели симпатии чрез подобни инсценировки. Не са малко и коментарите, които изразяват съжаление, че атентатът е бил неуспешен!

Източник: Vbox7

Източник: Vbox7

След подобно силно начало на годината, никой не очакваше, че само няколко дни по-късно атентатът срещу Ахмед Доган ще бъде тотално изместен от друго събитие – антимонополните протести. Те стартираха плахо в края на януари, но бързо набраха сила и достигнаха своя пик през следващите месеци. На 20 февруари правителството подаде оставка, а сблъсъците между полицаи и протестиращи бяха представени като основния мотив за това решение. Потребителите във Vbox7 проявиха по-голям интерес към протестните шествия, отколкото към депозираната оставка. Видео материалите, проследяващи „бунта на улицата” са 190 и това е събитието, на което са посветени най-голям брой клипове за периода от началото на 2013 до изборите на 12 май. Същевременно оставката на кабинета е тема на едва 23 видео материала. Количественото превъзходство на едната тема над другата и фактът, че по-голямата част от клиповете за протестите са заснети и/или направени от потребителите в сайта, потвърждават тенденцията, проявила се и миналата година: потребителите на Vbox7 се вълнуват повече от събития, които пряко ги засягат и в които те самите взимат участие. При останалите случаи клиповете с медиен произход са в пъти повече от авторските, т.е. те са директно записани и качени в сайта, без никакви добавени снимки, музика или коментар от страна на потребителите.

Възходът на националистите

На фона на уличните протести, оставката на кабинета свари останалите политически формации неподготвени. Съвсем неочаквано времето за предизборна агитация се скъси с няколко месеца, а политическите лидери останаха изненадани и не можаха да се адаптират напълно към новата ситуация. Единственият от тях, който успя да се възползва от развоя на събитията и да извлече ползи за себе си и своята партия, бе Волен Сидеров. Още по време на протестите той бе единственият политик, който „слезе” при тълпата и застана зад нейните искания. Това несъмнено даде резултат, тъй като „Атака” е единствената политическа организация, която се радва на положителни оценки и силна подркепа във Vbox7. Освен това тя е и най-популярната партия от началото на годината до момента. Със своите 377 клипа, тя остави утвърдени имена като ГЕРБ (114), БСП (90) и ДПС (87) далеч зад себе си.

Тази победа е за националистите като цяло. Именно към тях потребителите на сайта за видео споделяне са най-благосклонни. На първо място, това се дължи на реториката и идеите на Атака, НФСБ и ВМР, които силно се доближават до скандиранията на улицата. На второ място, тези политически сили никога не са били мнозинство в парламента и не са стигали до реална власт. Т.е. не са допускали онези съществени грешки, с които техните опоненти са печално известни. Сред тези партии на първо място разбира се е партията на Волен Сидеров, следвана от ВМРО с 45 клипа и НФСБ с 25. Поддръжниците на отделните партии обаче не са единни в подкрепата си към националистическите движение и често влизат в конфликти помежду си, защитавайки формацията, на която симпатизират.

На поход за нови идеи

И докато Волен Сидеров и националистите отбелязват прогрес останалите партии определено обират негативите от така стеклата се ситуация. Най-осезаемият резултат от протестите бе отхвърлянето на целия политически елит от страна на потребителите. В сайта за видео споделяне всички формации са приравнени под общ знаменател и то с отрицателен знак. Коментарите под клиповете най-често са жлъчни изказвания и обиди по адрес на различни политици без значение кой участва в конкретния клип. Ясно се вижда как старите, познати лица на политиката са изгубили способността си да вдъхват доверие и да популяризиратсвоите своите програми. Потребителите търсят нови лидери, нови идеи, нов подход и го намират в лицето на националистите.

Източник: Vbox7

Източник: Vbox7

Източник: Vbox7

Източник: Vbox7

Именно заради сериозната липса на доверие, която изпитват, лидерите на политическите сили у нас предприеха един много необичаен ход във време на предизборна кампания – скриха се. Появата им в медиите драстично намаля, а от там и във Vbox7. Тяхното присъствие се свеждаше единствено до поява в новинарските емиисии и значително по-рядко гостуваха в публицистични предавания. Така например бившият премиер Бойко Борисов загуби титлата си от имналата година за най-популярната личност в сайта и значително стопи аванса си пред лидера на БСП Сергей Станишев. В разгара на предизборна кампания на Борисов са посветени 103 клипа, а на основния му опонент – 70. Разликата от 30 клипа може и да изглежда значителна на пръв поглед, но не бива да пренебрегваме факта, че ГЕРБ, макар и официално оттеглили се от властта, останаха основната партията, около която се генерират новини и събития. ДПС също присъства слабо във Vbox7. През разглеждания период, основната тема на клиповете, посветени на Движението за права и свободи, е атантатът срещу лидера на партията Ахмед Доган и това много ясно личи от данните – от 87 клипа общо за политическата формация цели 62 са посветени на покушението, като същевременно това са и най-гледаните и коментирани видео материали за партията. Новият лидер на ДПС Лютви Местан не успя да се утвърди във видеосоциалната мрежа, а предшественикът му присъстваше единствено като жертва на опит за убийство, а не като действащ политик. Така в крайна сметка се оказа, че по време на предизборната кампания партията присъства съвсем бегло в сайта. Традиционно десните формации ДСБ и СДС съвсем изчезнаха от Vbox7. През разглеждания период за първата партия има 10 клипа, а за втората едва 4 и може да се каже, че те реално отпаднаха от предизборната надпревара в социалната мрежа.

И докато лидерите се криеха от камерите, на преден план излязоха не толкова познати лица със сравнително чисто „досие”. Те имаха за задача да изчистят имиджа на „старите” партии, доколкото това е възможно. Ход, който се оказа изцяло погрешен. Първо, защото една непопулярна личност няма как да популяризира една партия с мръсно минало и второ защото по този начин лидерите на големите партии разчистиха пътя на Волен Сидеров към избирателите. Той не само не страни от медиите, а напротив – използва всяка възможност за публична изява. Лидерът на „Атака” присъства в сайта едновременно и като журналист в „Алфа ТВ” и като лидер на политическа сила. Той се превърна в най-популярния политик в сайта, който освен това се радва и на най-положителна оценка. Това разминаване в подхода на политическите формации допълнително улесни положението на Сидеров, тъй като в много ситуации се получаваше така, че „Атака” бе единствената партия, представлявана в дебатите от своя лидер.

Важен е подходът

Със силно присъствие във Vbox7 се отличава и „Движение България на гражданите”. Това е единствената политическа сила, която съвсем целенасочено използва сайта за водене на активна предизборна кампания. Партията има свой официален канал – grajdanibg, който функционира от 19.12.2012 г. До момента той е публикувал 93 клипа, всички посветени на Меглена Кунева и нейната политическа формация. Една част от клиповете разглеждат предизборната програма на партията, друга част е от гостувания в ТВ предавания, има и такива, в които са отразени срещите на Кунева с избирателите по райони. От началото на годината до изборите на 12 май лидерът на „Движение България на гражданите” участва в 64 видео материала, което е почти толкова, колкото и Сергей Станишев и дори изпреварва Ахмед Доган. По количествени показатели младата организация също успява да догони своите опоненти. За „България на гражданите” във Vbox7 са публикувани 76 клипа, за сравнение ГЕРБ присъства с 114, БСП с 90, а ДПС с 87. Това засилено присъствие в сайта обаче не дава очаквания резултат. В коментарите под клиповете на „България на гражданите” няма нито един положителен отзив за партията или нейния лидер. Потребителите остават негативно настроени и към тази политическа сила, тъй като повечето от нейните представители са вече познати лица от други формации. Меглена Кунев не успява да скъси дистанцията с тях и защото лозунгите и идеите на партията остават чужди и прекалено „напомпани” за посетителите на сайта. Това показва, че медийното присъствие на политиците не е гаранция за успешна кампания. Те трябва да обърнат внимание на това какви са посланията им и как ги предават, защото това е правилният подход за победа.

На гребена на вълната

Насред цялата тази хаотична и непредвидима предизборна обстановка политическите лидери осъзнаха, че, за да увеличат шанса си за победа, трябва „да яхнат” вълната на общественото недоволство и те го направиха. За да покажат съпричастност с проблемите на протестиращите, партиите заложиха на най-актуалния проблем в момента – борбата с монополите. Ето как в условията на силна икономическа криза, високи нива на бедност и безработица една от основните теми на деня стана въпросът как да се преборим с монополите в енергетиката. Това явление ясно се вижда и от съотношението между различните теми във Vbox7. За борбата с монополите има 30 клипа (без да броим тези от протестите), за безработицата 12, за образование 10, за здравеопазване – 5. Основни проблеми остават извън предизборните дебати, защото политиците залагат на онези теми, които ще им донесат най-голяма популярност и подкрепа.

Изгубени в многообразието

В седмиците преди изборите станахме свидели на скандални разкрития за подслушвания на министри, подправени бюлетини и купени постове. Скандалите изплуваха един след друг, а средностатистическия гласоподавател се чудеше на кой да обърне по-голямо внимание. Защото в крайна сметка се оказа, че престрелката с компромати започна, но не е ясно кой и дали изобщо някой ще падне в боя. В тази ситуация – социална криза и улични протести, насред хаоса в политиката потребителите във Vbox7 показаха, че са тотално объркани. През разглеждания период на сайта са публикувани редица авторски клипове от типа видео-размисли. В тях потребителите изказват своите виждания за политическата ситуация в страната, за това какво трябва да се промени и как. От самите клипове и коментарите под тях обаче проличава колко политически дезориентирани са голяма част от потребителите и как трудно припознават политическите лидери и партии като официални представители на тяхната воля. В разглеждания период тези клипове са малко, но са много популярни и генерират голям брой гледания и коментари. Видео материали от този тип имат шанс да се превърнат в много разпространен жанр във Vbox7, тъй като опитите за създаване на граждански активно общество набират все по-голяма популярност у нас.

Предизборната кампания започна изненадващо рано и много политици не успяха да изградят адекватна на ситуацията програма. Всички се плъзнаха по течението на уличното недоволство, но само някои успяха да се качат на гребена на вълната. В цялата тази борба за популярност и надмощие едно е сигурно: потребителите не се чувстват победители от (не)направения избор. Скандали, популистки лозунги и нито крачка в посоката на решаване на сериозните проблеми – това бе предизборната кампания 2013 във Vbox7. А относно потребителите – те имат свободата да не харесват клиповете и да ги коментират на воля.

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!