2014: годината на таблоидните катарзиси

Автор: Богдана Денчева

Автор: Богдана Денчева

Негативните кампании: пълна промяна

През февруари 2014 г. „Всеки ден” поднови негативната си кампания срещу Меглена Кунева. Омразата на таблоида се изостри непосредствено преди изборите за нов Европарламент. В периода до парламентарните избори Кунева остана на заден план. Негативната кампания срещу нея изненадващо беше прекратена в последното тримесечие на 2014 г. В края на годината тонът вече беше променен от неутрален към позитивен. На Кунева дори бе дадено правото на мнение с пословичното за таблоидите „двоеточие” („Кунева: Слави, дай назад”, 08.12.2014; „Кунева твърда: готови сме за Шенген”, 15.12.2014). Отношението на „България Днес” към Кунева остана неутрално. Тя беше една от малкото личности, привилегировани да присъстват със снимка на страницата с политически новини.

През 2014 г. „Всеки ден” неочаквано прекрати още една негативна кампания – тази срещу Росен Плевнелиев. По своята интензивност още от началото на 2013 г. кампанията надминаваше досегашната липса на симпатии към Кунева. Таблоидът промени отношението си спрямо президента в периода между европейските и парламентарните избори. До края на 2014 г. Плевнелиев присъстваше в съдържанието на „Всеки ден” само репортажно в ролята на помирител на партиите. „България Днес” отново беше умерен спрямо президента и също както при Кунева предпочиташе да визуализира действията в снимки.

Старите играчи: пълен възход

„Всеки ден” не спря с катарзисите. Прекратяването на негативните кампании срещу Кунева и Плевнелиев предшестваше пълната подкрепа, която таблоидът гласува на новото правителство броени дни след изборите на 5 октомври. След очевидните симпатии към Сергей Станишев и БСП през цялата 2013 г., през 2014 г. детронирането на Станишев и правителството на Орешарски беше крайно осезаемо. Въпреки това „България Днес” и „Всеки ден” не губиха време да се подиграват на загубилите – още един нов нюанс в поведението им през 2014 г. В този контекст вълненията на таблоидите около временното правителство на Близнашки също бяха по-слаби в сравнение с отразяването на кабинета на Марин Райков през 2013 г.

„Всеки ден” и „България Днес” следяха неотлъчно процеса на разбирателство между партиите при сформирането на нов кабинет в есенните месеци на 2014 г. Жълтите всекидневници като че ли наваксват с подкрепата си за Бойко Борисов, след като преди европейските избори и двете издания не вещаеха успех за ГЕРБ. В края на годината „Всеки ден” определи Борисов като най-добрия изход от ситуацията с множеството избори. „България Днес” бързо замени старите лидерски имена в заглавията с нови. „Всеки ден” заяви, че „Правителството е стабилно” (12.12.2014) месец след ключовото „Кабинетът Борисов-2 спасява държавата” (07.11.2014).

Реформаторският блок зае своята легитимна позиция в съдържателния микс и на двете издания. Това е нова тенденция предвид факта, че в първото шестмесечие на 2014 г. „България Днес” и „Всеки ден” не отделяха голям ресурс да се интересуват от дясното политическо пространство. Радан Кънев също като Кунева получи своето право да участва в „клуба на двоеточието” и да „изказва” своите позиции. За таблоидите през 2014 г. лидерът на Реформаторите окончателно стана „Радан” – както Бойко Борисов завинаги ще бъде „Бойко”, Сергей Станишев – „Сергей”, а Мая Манолова – „Мая”.

Като възход може да се определи и нестихващият интерес на „България Днес” и „Всеки ден” към Волен Сидеров. Лидерът на „Атака” присъстваше по страниците на таблоидите по време на всички предизборни кампании до самия край на 2014 г. Ако политическият образ на Сидеров не претърпява катарзис, то нова тенденция е, че през 2014 г. Сидеров се появяваше на страниците на „България Днес” много по-често от Станишев, а в случая на „Всеки ден” – много по-често от Лютви Местан. Местан и оглавяваната от него партия не успяха да си проправят път към сърцата на двата таблоида дори след успеха на ДПС на европейските избори.

bogdana-jan2015-visual_a

Новите играчи: пълен крах

Тенденцията новите политически фигури да подсилват своята харизма чрез навика на таблоидите да бъдат стихийно-събитийни се оказа нетрайна. „България Днес” и „Всеки ден” не са достатъчно могъщи и последователни в извайването на позитивни образи, поне не бяха такива през 2014 г. Лидерът на ББЦ Николай Бареков беше на фокус до и около изборите за нов Европарламент, но таблоидите проявиха по-скоро негативно отношение към него около парламентарните избори. В месеците до края на календарната година Бареков вече беше засенчен от лица с по-силен таблоиден „заряд” (Анна Баракова). Въпреки това неговата политическа фигура изигра важна роля в разпределението на симпатиите през 2014 г. В съпоставка между БСП и АБВ „Всеки ден” е позитивен към Станишев, а в съпоставка между БСП и ББЦ таблоидът е по-скоро негативен към Станишев.

Кратката негативна кампания, която „Всеки ден” поведе срещу Станишев в месеците след изборите за Европарламент, довела до трайното изчезване на бившия шеф на БСП от фокус, обаче е несравнима с бързата кампания, която таблоидът организира около избирането на Слави Бинев за шеф на парламентарната комисия по култура и медии. Цялостното отношение на таблоида към Патриотичния фронт е крайно негативно. „Къде по дяволите отиде духовността?” (10.12.2014), „Патриотичният трол” (04.12.2014) и „Слави Бинев е карикатура” (05.12.2014) са само някои от по-меките заглавия, които „Всеки ден” избра, за да поднесе редакторските си позиции по темата. „България Днес” също не пропусна да проследи скандала. В омразата на „Всеки ден” обаче се криеше най-фундаменталният ексцес на таблоидите през 2014 г. Вестник, който си позволява да публикува нецензурни думи, протестира срещу състоянието на културния живот в България. Същият вестник обаче може да провокира симпатии, защото води негативните си кампании срещу политически фигури с аргумента, че е важно демократичното управление на България да се подкрепя с всички възможни средства.

На този фон друга кратка негативна кампания – срещу отцепилите се АБВ и Георги Първанов – мина по-скоро незабелязано. Само няколко месеца след като упорито вещаеше крах на новата политическа формация, „Всеки ден” не оспори позицията на Калфин като вицепремиер в новото правителство. Негативната кампания на таблоида срещу Първанов не е ново явление, но след прекратяването на две други ключови негативни кампании (срещу Плевнелиев и Кунева) става ясно, че и на територията на таблоидите разграничителната ос между поколенията на старите и новите политици през 2014 г. се откроява ясно. И в двата таблоида, особено във „Всеки ден”, си пролича обаче и известна умора от политическата турбуленция. Чак дотам, че си позволиха печатни грешки в заглавия. Може би таблоидите също са остарели и не успяват да смогнат на темпото на новите политически предизвикателства. Какво ще е бъдещето на самите жълти всекидневници през 2015 г., засега остава мистерия, забулена в прогнозите на любимите таблоидни врачки, които и в края на 2014 г. не пропуснаха да дадат своите становища за една типично по български не прекалено хубава нова година.

обратно към съдържанието

Comments are closed.