Телевизионният театър в политиката

Политическа визуалност: декември 2008: телевизия

19 януари 2009, Автор: Калина Петкова
Публикувана в Анализи, Лаборатория за медиен мониторинг, Политическата визуалност

Автор: Калина Петкова

Автор: Калина Петкова

Наблюдението на политическата образност в телевизията включва новини и публицистични предавания. В тях се осъществява пресичането на политически и медийни разкази. Като част от комуникационния подход на политиците в наблюдението са включени и развлекателните жанрове, които все по-често са сцена за създаване на публични имиджи.

Проследени са следните телевизии: БНТ1, бТВ, Нова, както и новинарските ББТ, Европа и РеТв. Отчасти в наблюдението са включени ТВ7 и ТВ2, но акцентът не е поставен върху тях.
Мониторингът на тв-образа е фокусиран в следните елементи:

- камера (планове и ракурси, цялостна композиция и ъгъл на кадъра, светлина);
- монтаж (последователност на кадрите);
- фон (прес-зала, студио, институция, външен терен и т.н.);
- послания на езика на тялото и облеклото;
- допълнителни елементи в екрана (информационни карета, графики, екран в екрана).

Стандарти на работа

В работата на различните телевизии съществува различен визуален стандарт. Той е най-висок в бТВ и Нова телевизия, като между двете медии не се откриват особени разлики. Въпреки наскоро модернизираните студия и цялостното си обновяване, БНТ1 предлага репортерски продукт с по-нисък изобразителен стандарт. Често в новинарските емисии на медията се виждат главни действащи лица, заснети от неудобен за наблюдение ъгъл, дори в гръб или в странни, неинформативни планове.

Наличието на преки връзки с репортер извън студиото се очерта в последно време като един от основните съвременни критерии за качество на новинарските емисии. Подобна мярка е и появата в студиото на експерт или ресорен репортер, който да даде по-подробна информация. Тези практики се наблюдават и в трите посочени телевизии. Прави впечатление обаче, че в стремежа си за постигане на най-висок стандарт за работа, телевизиите понякога правят излишни включвания в новините. ”Кухи” преки връзки например, при които репортерът се включва от мястото на приключило събитие, а същинският материал по темата представлява подготвен по-рано репортаж, често могат да се видят по Нова телевизия.

От новинарските канали най-богата образност предлага РеТв. В нея се наблюдава най-съвременният, повлиян от новите медии телевизионен дизайн, както и чисто визуални рубрики. В ББТ и Европа се забелязва използването на твърде много архивни кадри, част от които не са добре съгласувани с темата на новината или не кореспондират с гласа зад кадър. Налице са също така и неактуални кадри (летни пейзажи през зимата, институции с ремонтирани фасади и т.н.). Още повече в образен план губи ББТ, тъй като доминиращото изображение за многобройните дневни и вечерни предавания на медията представлява еднообразна студийна обстановка с няколко седнали събеседника.

Графики от социологически проучвания и други подобни визуални представяния могат да се видят по всички разгледани дотук медии. В повечето случаи обаче изображенията са композирани не по критерий “максимална коректност на информацията”, а с цел да поставят акцент върху избрано от редакцията мнение или количествен показател.

Впечатление правят и новините на ТВ2, които са съпроводени не само от музикално оформление, но и от забележителен монтаж в динамичен, различен от останалите медии стил. Подобно стилистично решение има потенциала на мощен инструмент за създаване на конотации, като редакцията залага предимно на стандартното послание за „облагодетелстваната политическа класа и ощетения народ”.

Политическите разкази

Наблюдавани са основните политически партии (управление и опозиция), правителството и тройната коалиция, както и лидерите, персонофициращи отделните политически сили.

Правителството на тройната коалиция и партиите от управлението

БСП се персонофицира най-вече чрез премиера Сергей Станишев и хора от висшия си апарат. Между тях обаче като емблема на партията все още се появяват силно компрометирани лица, напр. Румен Овчаров – чест гост от името на БСП във водещи публицистични предавания. Сергей Станишев е един от малкото политици, които освен на институционален фон или в студио се появяват и на терен. Запомнящо се за м. 12.’08 беше присъствието му в шоуто на бТВ Дансинг Старс, както и повторните излъчвания на кадри от клипа с трамвая по различни поводи. Макар и с етикета “гаф” Станишев често е лице и в “Господари на ефира”. Въпреки сатиричния си елемент, предаването осигурява на премиера аудитория и представяне в различна визуална среда. За министрите от кабинета му обаче появата в разнообразна среда не е честа практика. Заснети на мястото на събитието могат да бъдат малцина, между които като активна се откроява Меглена Плугчиева. През месеца тя няколко пъти се появи на различни места, свързани с усвояването на пари от европейските фондове. Не само през декември, но и като цяло на терен не могат да бъдат видени министрите на ДПС. Ключовите за месеца земеделски протести извадиха ресорния министър Цветанов от ДПС-квотата само на институционален фон в констраст с изображенията на протестиращите (пословично по-рано тази година беше отсъствието на Емел Етем от бедстващите райони в страната). Визуалното слизане до електората явно не е необходимо за ДПС, тъй като то напълно отсъства от комуникационните му практики. Лидерът на партията Ахмед Доган е един от най-невидимите в публичното пространство политици, както и единственият, репрезентиран по телевизията чрез имотите си.

Луксът е начин на представяне на тройната коалиция като цяло. Съвещанията на управляващите се предават по телевизията чрез кадри на резиденциите, в които се състоят срещите, както и на джиповете и лимузините, превозващи главните действащи лица. Макар всякакви срещи на високо равнище по света да се представят чрез подобни визии – автомобилите на пристигащите и почти бляскавата им работна среда, – у нас тази визия е компрометирана и конотираща не стабилност и престиж на висшестоящите, а лукса, който те могат да си позволят.

Незначителни прояви и редунданти институционални и студийни фонове бележи активността на НДСВ през месеца. Основни лица на партията остават Милен Велчев и Симеон Сакскобурготски. С по-редки появявания, но все пак свързани с партията си, са Антония Първанова и други.

Парламентарна опозиция и ГЕРБ

Интересен през месеца бе визуалният разказ на събитията в СДС. Изборът на нов председател бе изпъстрен с носталгични кадри. От клипове за партията се виждаха пълните площади от зората на прехода, морално остарялото й лого, както и отдавна забравени лица. За прогнози и изказвания по темата редица телевизионни канали поканиха личности, персонифицирали партията преди години, дори в периода на създаването й. Едва балотажът за избор на председател изведе на преден план кадри на самите претенденти и по-модерни изобразителни емблеми като европейското знаме.

Незапомнящи се бяха появите на ДСБ и Атака, макар през втората половина на месеца Волен Сидеров да беше преизбран за лидер на партията си на специално проведен форум. В някои вестници се появиха снимки на Сидеров, актуализиращи имиджа му на ексцентричен, но самият той показа сдържаност. Това донякъде потвърждава появилите се след конгреса коментари, че Волен Сидеров ще се стреми все повече към отърсване на партията от ореола на маргиналното и към оформянето на сериозен политически облик. Засега от редиците на Атака не се открояват други лица.

Най-богато и най-разнообразно във визуално отношение е отразяването на проявите на Бойко Борисов. Като кмет на София, лидерът на ГЕРБ има ежедневен достъп до значими за медиите събития, а поведението му е меко казано благоприятстващо отразяване. Появите на Бойко Борисов на телевизионен екран през месеца спонтанно извикват театрални метафори: той може да се види на всякакъв декор (студио, институция, пресконференция, на терен) с подходящо – почти реквизитно – облекло (от докерска шапка и шушляково яке на фона на улица в ремонт до строг костюм в студиото на Цветанка Ризова) и атрактивни реплики, част от които заслужават етикета “бисери” и остават в телевизионното пространство като елемент от реклами и “шапки” на предавания. На фона на този моноспектакъл отсъствието на достатъчно лица в ГЕРБ остава незабелязано. Като черешката на мелбата може да се определят появите на Борисов в сериала “Забранена любов” по Нова (в ролята на самия себе си), в новогодишната програма на същата телевизия и в предаването “Това го знае всяко хлапе” по БТВ.

В заключение може да се посочи едно наблюдение, което стои извън българския партиен живот. Свързаните с Европейския съюз теми получават образно представяне предимно с институционални кадри. Във фокуса на медиите Европа попада чрез сградите на Европейския парламент, Европейската комисия и европейските финансови институции и много по-малко с гражданите, улиците и стопанския си живот.

Основни изводи

  • Може да се обобщи, че през месец декември, според собствените си визуални стандарти на работа, медиите показаха губещи стратегии и незапомняща се активност от страна на повечето политически сили.
  • Зрелищно визуално присъствие с елементи на двубой и шоу представиха премиерът Сергей Станишев и преди всичко кметът на София Бойко Борисов.
  • Президентът остана до голяма степен извън фокуса на събитията, като направи традиционните си за празниците появи около Българската коледа и новогодишното си обръщение.

Коментари

1 коментар за “Телевизионният театър в политиката”

Връзки към публикацията

Виж какво другите казват за тази публикация...
  1. [...] елементи на предаванията са отбелязани в анализите от декември 2008 и януари 2009 и остсават без промяна. С помощта на [...]



Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!