2013 – година на проТЕСТ
Клипове с политическо съдържание във Vbox7
3 февруари 2014, Автор: Василена Йорданова
Публикувана в Анализи, Годишен доклад 2013, Онлайн социални мрежи

Автор: Василена Йорданова
Изминалата 2013 г. безспорно бе много динамична и интересна в политически аспект. В рамките на 365 дни се смениха три кабинета и се проведоха парламентарни избори, които бяха предшествани от кратка, но наситена с много събития предизборна кампания. Тя продължи по-малко от 2 месеца, през които основните политически лидери се „скриха” от медиите и обществото и на преден план излязоха техни представители. Това обаче не направи битката по-малко ожесточена. Скандалите и нападките между политическите сили не утихнаха дори и в деня за размисъл, когато „гръмна” историята с откритите 350 000 бюлетини в печатницата „Мултипринт”. Тази нестабилната политическа реалност доведе до избухването на вълна от гражданско недоволство.
„Годината на протестите” – с това име ще остане в историята 2013 г. Започнали още през февруари и продължили до самия ѝ край, тези протестни шествия несъмнено са най-масовите, най-продължителните и най-силно медийно отразените през последните години.
С общо над 900 клипа във Vbox7, потребителите на сайта за видео споделяне „определиха” протестите за най-значимото събитие на годината. Репортажи от мястото на събитието, коментари на политици и потребители на сайта, кадри от въздуха, видео материали, заснети от участници и много авторски клипове за случващото се на улицата – тези материали пресъздават цялата палитра от събития и емоции, които съпътстваха протестите. На първо място по популярност, брой клипове и коментари се нарежда станалият известен като „Данс with me” протест срещу кабинета „Орешарски”. С близо 600 видео материала и генерирани над 500 000 гледания – безспорно това е водещото събитие в сайта за 2013 г. След него по популярност се нареждат февруарските протести срещу високите сметки за ток със 190 клипа и акцията на „Ранобудните студенти” със 150 клипа. Далеч зад тях остават контрапротестите в подкрепа на настоящия кабинет с едва 35 клипа. Статистиката сочи, че потребителите на Vbox7 са по-съпричастни с протестиращите и интересът към действията им е много по-голям отколкото към тези на контрапротестиращите.
Макар че достигнаха своя апогей през 2013 г., протестните шествия са явление, което ни е добре познато още от предходните една-две години. Както през 2011 г., така и през 2012 г. гражданите започнаха все по-често да изразяват своето недоволство на улицата. Още помним протестите срещу АСТА, срещу добива на шистов газ, срещу промените в закона за горите и т.н. Но именно през 2013 г. протестите претърпяха една значителна метаморфоза. Протестиращите не само станаха по-многобройни, но и исканията им се промениха. До началото на миналата година улиците се пълнеха с недоволни най-често поради две причини – заради социални или еко проблеми. Обществото проявяваше своята раздразнителност, когато управляващи и бизнесмени посегнеха на нещата, които пряко го засягаха – пушенетo в заведенията, цената на бензина, свободата в интернет или застрояването на плажната ивица и горите. През изминалата година подобни протести също не липсваха (февруарските протести до голяма степен се възприемат като социални), но в случая с „Данс with me” и акциите на „Ранобудните студенти” се появиха нови, вече политически искания. Протестиращите се обявиха за промяна в системата, поискаха оставката на управляващите и нов морал в политиката. Подобни лозунги бяха позабравени през последните няколко години.
Заради големия брой протестиращи, промяната в исканията (а и заради резултатите от февруарските вълнения) този път медиите следяха с голям интерес случващото се на улицата и в университетите. Тази тенденция ясно си проличава в сайта Vbox7, където за пръв път при подобен род събития, клиповете от медиите са повече от тези, заснети или сглобени от потребителите. Докато през 2012 г. т.нар. авторски клипове от протестите бяха в пъти повече от медийните, то през 2013 г. съотношението е 2:1 в полза на средствата за масова комуникация. Тази промяна потвърждава твърдението, че уличните вълнения са най-важните събития не само според протестиращите, но и според медиите.
Събитието, което се нарежда на второ място по популярност, е опитът за покушение срещу почетния председател на ДПС Ахмед Доган. На събитието от 19 януари са посветени близо 200 клипа, които са събрали около 200 000 гледания. Макар и случило се още в първите дни на 2013 г., то бе толкова скандално и противоречиво, че съвсем основателно привлече вниманието на потребителите на сайта. Те пък от своя страна приеха случилото се по-скоро като зле изигран спектакъл и до края останаха скептични към достоверността на събитието.
На трето място застава Волен Сидеров и речта му от първото заседание на 42-то Народно събрание. Пламенните думи и обещания на лидера на „Атака” бяха отразени в едва 31 клипа, но за сметка на това са генерирали 178 830 гледания и посрещнати с ентусиазъм от голяма част от потребителите на Vbox7.
Далеч по-малък е интересът към събития като актуализацията на бюджета (24 клипа), енергийната политика на страната (24 клипа), разкритията от тефтерчето на Филип Златанов (9 клипа) или изготвянето на нов изборен кодекс (6 клипа). В една наситена с толкова много събития година, подобни теми лесно биват изтласквани в периферията от все нови и нови скандали. Тази тенденция наблюдавахме и през 2012, а вероятно ще продължи и през 2014 г.
В международен план за втора поредна година потребителите на Vbox7 определят като най-значимо събитие войната в Сирия. За разлика от предходната година обаче през 2013 г. интересът към конфликтите в близкоизточната страна значително се увеличи. Докато през 2012 г. на темата бяха посветени 182 клипа, през 2013 г. броят им се увеличи до 292, които са генерирали над 41 000 прегледа. Разбира се, промяната до голяма степен се дължи на факта, че през изминалата година страната ни бе засегната от военния конфликт. Заради наплива от сирийски бежанци у нас този иначе далечен проблем изведнъж придоби стряскащо близки измерения. Поради тази причина потребителите на Vbox7 проявиха по-голям интерес към случващото се в Сирия.
През 2013 г. настъпиха и някои други промени. До началото на годината безспорно най-популярният политик бе Бойко Борисов. Бившият премиер се чувстваше изключително комфортно под светлините на прожекторите и по нищо не личеше, че ще слезе от „трона”. Борисов бе любим персонаж не само на медиите, но и на потребителите във Vbox7. През 2012 г. той бе най-коментираният политик в сайта за видео споделяне и именно на него бяха посветени най-голям брой клипове. Още преди парламентарните избори през май обаче ситуацията се промени и бившият премиер отстъпи първото място. Така с повече от 700 клипа и генерирани близо 430 000 гледания на трона се възкачи Волен Сидеров.
Рокадата, макар и на пръв поглед странна, всъщност бе съвсем логична и очаквана. Още в разгара на предизборната кампания потребителите на Vbox7 ясно изразиха симпатията си към националистите и в частност към Сидеров. По време на необичайната и скандална предизборна кампания той не се скри от камерите, за разлика от много от останалите политически лидери, и беше неизменният гост във всяка медия. По този начин лидерът на „Атака” успя да „яхне” вълната от гражданско недоволство и да спечели от изборите през май.
Всъщност изявите му през изминалата година бяха толкова много и така ярки, че съвсем спокойно може да обявим 2013 за годината на Волен Сидеров. Скандалите се завихряха около лидера на „Атака”, набираха скорост и бушуваха пред втрещените погледи на обществото и в частност на потребителите на Vbox7. Необичайният баланс на силите в настоящия кабинет, изненадващото „помирение” с вечния враг ДПС, спречкванията с журналисти, протестиращи и силите на реда, внасянето на оръжие в сградата на Народното събрание, поисканата от него оставка на президента и не на последно място екскурзиите до екзотични курорти са само част от събитията, чийто главен герой е Волен Сидеров. С тези свои действия лидерът на „Атака” си запази централно място в новинарските емисии.
Потребителите на Vbox7 не останаха равнодушни към поведението му. Докато в предизборната надпревара Сидеров единствен се радваше на положителни отзиви, то скандалите, в които бе замесен след изборите разочароваха голяма част от посетителите на сайта. Забелязва се значителен спад в подкрепата за лидера на „Атака”, а в коментарите си потребителите все по-често използват неприятни епитети по негов адрес. Въпреки множеството критики обаче Сидеров все още има твърди поддръжници сред потребителите.
Подкрепа, с която не могат да се похвалят лидерите на останалите политически партии у нас. Нито Станишев, нито Местан или Кунева се радват на положителна оценка от страна на потребителите във Vbox7. Настроението остава крайно негативно към тях, независимо от поведението им или събитията. Изключение не прави и бившият премиер Бойко Борисов, който през 2012 г. имаше много поддръжници в сайта. В края на 2013 г. лидерът на ГЕРБ е вторият най-коментиран политик (422 клипа и 179 952 гледания), но този път отзивите за него са предимно с отрицателен знак.
Колкото до Сергей Станишев, Лютви Местан и Меглена Кунева, те не само не се радват на одобрението на посетителите във Vbox7, но и са изтласкани встрани от вниманието им. На тримата са посветени общо 241 клипа (91 за Станишев, 80 за Местан и 70 за Кунева), като коментарите под тях или липсват или са крайно негативни. Особено отрицателно е настроението и към настоящия премиер Пламен Орешарски, като присъствието му във Vbox7 е свързвано предимно с протестите срещу настоящия кабинет.
На политическата сцена наскоро изгря и Николай Бареков, като в сайта присъства в 56 клипа (134 543 гледания). Интересното в случая е, че най-популярните видео материали за него са онези, в които мери сили с Бойко Борисов. Кампанията на лидера на движение „България без цензура” се основава на размяната на лични нападки с бившия премиер. Тази практика обаче до момента не показва положителен резултат, напротив – потребителите във Vbox7 са крайно негативно настроени към Бареков и проекта му.
При политическите формации ситуацията е почти същата. Най-популярна е „Атака”, следвана от ГЕРБ, БСП, ДПС и Реформаторския блок. След тях остават НФСБ и „България без цензура”. Отношението към формациите напълно се припокрива с това към водачите им, което за пореден път показва, че политиката у нас е силно персонифицирана и голяма част от потребителите възприемат партиите като своеобразно отражение на техните лидери.
Неспокойната обстановка принуди политическите сили у нас да излязат от зоната си на комфорт. Изминалата година се превърна в изключително труден тест за издръжливостта, морала и съобразителността на лидерите им. А от тук насетне ще проличи доколко са успели да се адаптират към ситуацията и да оцелеят в политическата игра. Факт е, че започна роене в големите партии именно в опит да се „угоди на тълпата” и да се сменят старите лица с нови, които обаче за момента не предлагат нищо по-различно от предшествениците си.
Що се отнася до потребителите в сайта, при тях също се наблюдава значителна промяна. По време на кратката и неубедителна предизборна кампания в началото на годината, те ясно показаха, че са объркани. От характерните за Vbox7 клипове тип „видео размисли” стана ясно, че голяма част от тях не знаeха за кого да гласуват, тъй като не успяха да припознаят идеите на нито една партия като свои. След избухването на „Данс with me” в авторските клипчета се забелязва една по-голяма увереност. Макар на политическата сцена все още да цари пълен хаос, потребителите все по-твърдо заявяват своята нетърпимост към статуквото. Те все по-категорично отхвърлят познатите ни лидери и партии и това се вижда от многобройните пародийни клипове, посветени на родните политици.
Изводите, които можем да си направим от видео материалите с политическо съдържание във Vbox7, са, че все още липсва политическа сила или фигура, които да отговарят на очакванията на потребителите. Дори и националистите, които традиционно са подкрепяни от посетителите в сайта, все по-осезаемо губят техните симпатии. Нестихващата борба между „Атака” и НФСБ разделя националистите. И докато Сидеров разочарова избирателите си със скандали, отзивите във Vbox7 пък показват, че партията на Валери Симеонов също не се радва на голяма популярност. Големите играчи като ГЕРБ, БСП и ДПС съвсем са изгубили своя „чар” и потребителите се отнасят доста критично към тях. Новите формации, които се опитват да пробият като Реформаторския блок и „България без цензура” до момента не са успели да впечатлят посетителите на сайта и остават встрани от вниманието им.
Изминалата година бе изключително богата на събития, а по всичко личи, че и 2014 ще бъде такава. Дали обаче политическите играчи ще издържат успешно теста и какви ще бъдат крайните резултати – всичко това тепърва ще се изяснява.