Март сложи уводa на предизборната битка

Политическата образност в националните всекидневници, март 2009
Автор: Елена Колева

Автор: Елена Колева

Март влезе в медиите с хвърлената ръкавица за словесен дуел между премиер и кмет, този път увенчан с „успех”. Или поне срещата за него. Вътрешно-политическите теми в тиражните всекидневници от март започнаха да приемат не толкова фрагментарна и разхвърляна визия, колкото ситуираност и определеност. През март се откроиха две теми – дебатът между Бойко Борисов и Сергей Станишев и предизборното обединение на дясното пространство. От гледна точка на политическата визуалност се наблюдават разнообразни интерпретации на политическото видяно извън партията, институцията и „партийния бранд”. Вестниците дадоха предимство на сензационната новина за дебата между двамата политически опонента по схемата на зарибяването. Медийният визуален разказ няма ресурса да сблъска двамата опоненти в предпремиерно очакване, но предприе друг интересен ход – публикуваше снимки, свързани с основните теми, по които спорят премиерът и кметът. От материална гледна точка – от страниците на Стандарт, Сега и Телеграф ни гледаха грозни кадри от препълнени столични кофи за смет, непочистени улици и тротоари. Труд и 24 часа решиха да прибавят и непочистения сняг, който изненада отново по мартенски. Снимки от новостроящото се метро също присъстваха през месеца.

Сергей Станишев и Румен Овчаров

В ресора на вътрешно-политическите събития през месеца, свързани с премиера, вестниците предпочитат да ползват снимки, на които той е сред хората из страната. Сергей Станишев често е представян по време на посещенията си в България, заобиколен от пенсионери. Това е още един начин да се маркира целевата група на партията му, но може да се търси и връзка с отзвука от думите на кмета при посещението му в Чикаго от февруари за материала, който е останал в България. Лицата и на двамата се срещат в светските рубрики, където Бойко Борисов има превес. Напълно съм съгласна с тезата на Калина Петкова, че границите между шоу и политика се размиват. Бойко Борисов е сниман сред участниците в музикалното шоу Мюзик Айдъл, които кани в кабинета си. В шоу-образността влезе и Иван Костов, някак без да иска. Стандарт, 24 часа и Труд публикуваха кадър от участието му в телевизионното предаване на bTV Търси се, легнал на пода в студиото в асана от йогата (провокиран от предизвикателство към него). Премиерът пък е по-встрани от шоу-вълната и минава към публично представяне в стил Кенеди – Труд и 24 часа го уловиха на разходка на Витоша в компанията на приятелката му Елена Йончева и двете им кучета. Наблюдава се повлияване от американската таблоидна вълна, но в случая уловената импровизирана разходка е с цел награждаване на деца-скиори на Алеко и е в присъствието на Весела Лечева (председател на ДАМС) и шампионката Стефка Костадинова.
Излиза, че образите на политиците постигат повече разпознаваемост и медийна емпатия в този разговорен стил на светските снимки.

Не количеството на статиите, а качеството на заглавията и фотосите изиграха ролята на магнит към пост-телевизионното отразяване на дебата между Бойко Борисов и Сергей Станишев. Дневник отрази срещата им от Референдум по БНТ професионално и обективно, чрез публикуването на равнопоставени снимки от предаването. В тази обективност като че ли се загуби вторичната обществена кулминация, очаквана да се появи в прегледа на печата в деня след дебата. За читателите на Дневник това не се случи. Не бяха публикувани и визуални послания от дебата като компрометиращи пози на участниците или специфични изражения и мимики. Вестник Сега не се спря на снимка от телевизионния дебат. Телеграф заложи на визуалната интерпретация – усмихнатият и ведър Сергей Станишев срещу напрегнатата и притеснена физиономия на Бойко Борисов, който се държи за гърлото (Бойко сви перките). Същите снимки използва и Стандарт за първа страница, но под заглавието Кастинг за политици в тв дебат. Тук обаче пролича, че кметът поправя вратовръзката си.

Отзвукът от дебата мина като по учебник – от телевизията новината се разгърна в печата с характерните анализи и коментари. Традиционните медии отново доказаха синергията помежду си; новината от екрана да се мултиплицира във вестника, а радиото като най-актуалната медиа да отрази първо събитието. Така както Юлия Роне видя отзвука на този процес в интернет. Идеята за актуалността на новината беше изместена от сензационността й. Натрапено като медийно очакване, събитието въпреки всичко беше отразено във вестниците с цели страници и фотоси.

Бойко Борисов в "Референдум"

Сергей Станишев в "Референдум"

През март се случи и едно дългоочаквано събитие от вътрешно-политически характер, което ще играе важна роля през идните месеци: обединението на дясното пространство и завръщането на тъмносиния цвят - “В обединението между СДС и ДСБ има фалш и лицемерие, каза преди време Антоанела Понева”.

Ръкостискане на 14 март между Мартин Димитров и Иван Костов парафира коалицията между двете партии, улови Труд. В същия вестник на същата страница ГЕРБ присъства чрез снимка от пресконференция, на която Цветан Цветанов обявява, че застава начело на предизборния щаб. И за капак е показана къщата на Бойко Борисов, която той заложи, за да си плати предизборната кампания. Отдавна чаканото и медийно загрявано обединение на десните не пропусна и 24 часа. Те заложиха на снимка в движение на двамата десни лидери и отново на същата страница публикуват снимка на лидера на ГЕРБ Цветан Цветанов с афиша, че и той ще ипотекира имота си в полза на кредит за кампанията. От снимките личи, че лидерите на двете партии – Мартин Димитров и Иван Костов – вдъхват позитивни послания с действията си по посока на заздравяване на електората си и на синьото пространство, което отново се отъждестви с появата на Командира Костов. И за друг тип обединение стана дума през този месец и то с доста референции към политическия център в България и неговото бъдеще. Коалиционните партньори НДСВ и ДПС, за разлика от предните наблюдавани месеци, попаднаха в игра на думи в предизборни прогнози. За коалиция между тях на евроизборите най-често се смесваше политическият и медиен разказ. Но никъде вестниците не събраха в актуална снимка заедно Царя и Ахмед Доган. Нито потвърдиха подобна коалиция, която в крайна сметка се оказа медиен балон. Архивни снимки от срещи на тройната коалиция служеха за веществен аргумент, че подобни разговори изобщо текат в политическото пространство. Подобна вестникарска стратегия се разгърна и по отношение на осъществилата се коалиция между СДС и ДСБ.

Партийната пропаганда върви през март и в друг интересен жанр – комикс, шарж. Най-силна, инициативна и оригинална отново е младежката организация на БСП, която публикува в Сега следния поглед върху лидерите на партиите:

izrezka4-copy

Под тази жанрова форма, проличава началото на предизборната кампания с меки мерки. Целенасоченият шарж в случая се различава от вестникарската авторова карикатура, която злободневно присъства като каре на страниците на вестника. Все повече се преекспонират теми и лица, които ще играят важна роля в предстоящата предизборна кампания.

Интересът и визуалното отразяване на партиите в тройната коалиция запазва едни и същи нива с предния месец. Вестниците залагат повече на утвърдили се лица от партиите, отколкото на лого или партиен фон към статиите си. Все по-често се появява фигурата на Меглена Кунева, подчертана е нейната активност на евро- и българските фронтове. И трите представителки на НДСВ с името Меглена – Кунева, Тачева и Плугчиева са представени извън кампанийно, в институционална атмосфера. Други членове на партията като Минчо Спасов, Николай Василев, Марина Дикова, Камелия Касабова и Милен Велчев традиционно присъстват на страниците на всекидневниците. Същото може да се каже и за представителите на ГЕРБ (Цветан Цветанов), БСП (Румен Овчаров, Михаил Миков, Татяна Дончева ) и в по-малка степен на ДПС, което е характерно за управляващите, които циркулират в медиите с новини около всекидневната им работа, а не толкова със сензационни материали. Затова и фонът най-често е институционален (кулоарите на НС, пленарна зала) или партиен (пресконференция в централата, знамена, лога). БСП се представлява предимно от Сергей Станишев в персонифицирани снимки без институционален фон. Неговата поява е в екстериорен план по време на обиколки из страната. По-скоро като олицетворение на държавата, по-близо до хората и проблемите им, а не като човекът зад стола в кабинета. През месеца той рядко е заснет и на партиен фон.

Споменавайки партийният фон и неговата намалена до минимум употреба от всекидневниците, друг факт прави впечатление през този месец. Социологическите данни, таблици и карти отстъпват място през март на интервюта и анализи на водещи фигури на социолози като Андрей Райчев, Юрий Асланов, Андрей Гълъбов, Кольо Колев и др. С техните размисли се изчерпва нуждата от графични доказателства по теми за управляващата коалиция и дясното. Поне засега. Не крие ли тази тенденция изненади за април?

Изводи:
• Регистрира се политическото надигане и по брой на визуалните материали, и по честота на политическите новини. Надигащата се медийна предизборна вълна е в синхрон с партийната динамика.

• Телевизионната среща между кмет и премиер не удовлетвори тръпнещата аудитория. Вестникарският преразказ затвърди по-мекия и политически конюнктурен тон на опонентите и техния антураж – рутината и опитът надмогнаха младостта и неподготвеността

• СДС и ДСБ приеха политически обем и образност не само чрез коалицията между партиите, но и с честотата на снимките на двамата лидери заедно. Дясното се превръща в обект, а не в субект на политическата образност.

• Март сложи увода на предизборната битка със запомнящите се във визуално отношение реминисценции на дебата кмет-премиер, със заявката на дясната коалиция към предстоящите избори и с разнообразието на шаржове и карикатури на политически лица.

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!