Народът от Фейсбук през 2013: хроника на инсомнията

3 февруари 2014, Автор: Ели Александрова
Публикувана в Анализи, Годишен доклад 2013, Онлайн социални мрежи

 Ели Александрова

Ели Александрова

Неизбежно ще запомним 2013 като година на събуждането. Гражданското общество у нас се пробуди от дългогодишния си сън с шумна прозявка, която отекна като протестен крясък срещу наглостта на политическата класа. Младото поколение даде заявка не просто да не спи, а да бъде ранобудно за доброто на България. Масовото безсъние доведе Фейсбук до хронична инсомния, а хаштагът стана нощен кошмар на управляващите.

Хронология на безсънието по месеци, с елементи на разсъждение и фокус върху най-важните събития:

Януари

Още от първия месец на годината новинарските материали на тема Фейсбук вдигнаха висока глаголна температура. С вълнението около грешката в Новогодишната реч на президента Плевнелиев, забавната част приключи. Нападението над вече бившия лидер на ДПС Ахмед Доган по време на партийна конференция на 19 януари предизвика бурна реакция в социалната мрежа. Не в подкрепа на нападнатия, а против нападателите на нападателя, които го ритаха брутално на живо в национален ефир. Към групата Съд за участниците в боя над Октай Енимехмедов се присъединиха над 15 хиляди души, а в мрежата делото на нападателя беше оценено по-скоро като проява на героизъм, отколкото като криминален опит за покушение.

Групата Срещу нападателите на Октай Енимехмедов

Групата Срещу нападателите на Октай Енимехмедов

През януари мрежата започна да споделя Отвореното писмо на Фейсбук до Бойко Борисов – симптоматично за това, което предстоеше: Вие, всички управляващи ни за тези 22 години се разминахте с народните указания! Затова няма да простим, няма да забравим, няма да мируваме, няма да мълчим и няма да робуваме!, гласеше то, подписано от Народът от Фейсбук.

Февруари

В месеца, когато Фейсбук въведе функционалност за споделяне на чувства и дейности в статусите, чувствителността на много български потребители беше предизвикана от стойността на сметките за ток, което доведе до действия, запечатани вече в историята като февруарските протести.

Фейсбук се превърна в координационен център за организация на протестиращите, а правителството на Бойко Борисов подаде оставка под натиска на улицата. Част от Народа от Фейсбук квалифицира този акт като бягство от отговорност, а друга част, над 36 хиляди души, се обедини в групи като Протест в подкрепа на Бойко Борисов. Медиите заговориха за победата на Фейсбук, волята на Фейсбук и властта на Фейсбук – определения, приписващи на мрежата ролята на самостоятелен политически субект. Телевизиите потърсиха лидерите на партия Фейсбук и ги идентифицираха сред организаторите на протеста.

Народът от Фейсбук обаче не излъчи свои лидери, защото всички негови членове се чувстват такива. Ако някой все пак си позволи амбицията да бъде водещ, най-често той бива заклеймяван като платен предател в служба на олигарсите, монополите или политиците. Подобна съдба сполетя и лидерите на Народа от Фейсбук, посочени от медиите.

Март

В началото на март революцията взе жертва в лицето на самозапалилия се пред Община Варна Пламен Горанов. Потребителите на социалната мрежа го обявиха за национален герой и призоваха към продължаване на делото му. Отново във Варна, протестиращи почетоха Националния празник 3 март, изписвайки „България” с телата си. Снимката стана едно от най-споделяните изображения във Фейсбук.

Протестиращи във Варна изписаха „България" с телата си по случай 3-ти март

Протестиращи във Варна изписаха „България\

Наред с революционния дух, през март в мрежата се разпространи инициативата Висящо кафе, която събра над 33 хиляди почитатели на идеята да подариш кафе на непознат в нужда. След многобройните споделяния тогава, висящото кафе като че ли увисна в забрава, на фона на бъдещите политически събития. Партиите вече се подготвяха за предстоящите предсрочни избори, а БСП обяви, че всеки българин може да предложи чрез Фейсбук номинации за гражданските квоти в депутатските листи на партията.

Април

Месец април беше времето на активната предизборна кампания, която, за разлика от предишни избори, този път беше особено напрегната в социалната мрежа. Борбата между кандидатите за одобрението на Народа от Фейсбук се водеше на принципа всеки срещу всеки, а компроматите и оплюването бяха ключова стратегия за успех. Най-активни в предизборната кампания във Фейсбук бяха по-малките и новосформирани партии, които заложиха на алтернативните канали за комуникация с потенциални избиратели, но не се пребориха за представителство в парламента при реалните избори. Най-популярна в мрежата стана партията на Светльо Витков Глас народен – тогава с над 48 хиляди поддръжници, днес вече с над 59 хиляди. Политиците и кандидат-политиците активно използваха Фейсбук в предизборната кампания за предстоящите парламентарни избори през май. Мобилизираха се фабрики за лайкове, виртуален израз на търговията с гласове, целяща да стимулира онлайн рейтинга на участниците в изборите.

Май

Централно събитие бяха изборите на 12 май. Едва положило клетва, правителството на Пламен Орешарски беше заплашено от протести, организирани във Фейсбук срещу него. Недоволните започнаха да планират кога и къде да дадат израз на негодуванието си, така че да съберат повече привърженици за каузата, както в социалната мрежа, така и навън, по улиците и площадите. Съвсем скоро правителството доброволно провокира масови протести с кадровото решение на годината.

Юни

На 14 юни Пламен Орешарски обяви избора на Делян Пеевски за шеф на ДАНС, новина, която за отрицателно време взриви Фейсбук с мощта на водородна бомба. Като абсолютен прецедент в политическата история на мрежата у нас, организацията на протеста същата вечер протече само за няколко часа, а броят на хората в създаденото събитие Не искам Пеевски за шеф на ДАНС започна да нараства с десетки в минута.

Фейсбук фолклорът кръсти протеста #ДАНСwithme и името му вирусно се разпространи чрез многобройни постове в мрежата. Събитията съвпаднаха с въвеждането от Фейсбук на характерните за Туитър хаштагове – отбелязване принадлежността на даден текст към определена актуална тема. Добавянето на хаштага позволи на потребителите да следят всички постове по темата в мрежата, с което България стана първенец по ползване на новата функционалност в такъв мащаб. Събитието Не искам Пеевски за шеф на ДАНС започна да се преименува на #ДАНСwithme ден 1,2,3

Заглавната страница на събитието за #ДАНСwithme протестите във Фейсбук

Заглавната страница на събитието за #ДАНСwithme протестите във Фейсбук

Във Фейсбук се създадоха десетки групи против правителството, които родиха другия популярен хаштаг #оставка/#ostavka. Той се разпространи както в множество статуси, така и на хиляди снимки в социалната мрежа. Безпрецедентна серия от ежедневни протести заля центъра на София, българите в чужбина подкрепиха каузата, като инициативата прерасна в ДАНСwithme World и виртуалната подкрепа се засили от различни краища на света.

Омразата към българската политическа класа се прехвърли и върху някои от медиите, които според протестиращите отразяваха събитията некоректно. Във Фейсбук се надигна недоволство срещу медийната империя, собственост на Делян Пеевски, а политическото шоу на Волен Сидеров беше заклеймено онлайн с хаштага #IgnoreVolen, с който потребителите на мрежата призоваха да не му се позволява да отвлича вниманието от съществените процеси. Изказването на депутата от БСП Христо Монов, че протестиращите са интернет лумпени, се превърна в неизменна част от фолклора на протеста.

Юли

Ежедневните демонстрации продължиха и през юли, като незаинтересоваността на управляващите провокира всевъзможни атрактивни акции по улиците на София. Мирният протест доби елементи на спектакъл, в който участниците се надпреварваха с оригинални начини на представяне. Темата за протеста във Фейсбук се развиваше като грандиозно произведение на изкуството, плод на колективната творческа мисъл на хиляди потребители. Почти паралелно вървеше и организацията на контрапротеста в мрежата – в подкрепа на правителството и с призив Шанс за Орешарски, шанс за България.

Кулминация на събитията беше белият автобус, с който депутатите се опитаха да избягат от окупацията на протестиращите, искащи оставката им. Той стана пореден повод за скандал и спекулации в мрежата. Горещият летен месец беше изпълнен с нестандартни протести акции като кафе и плаж пред Парламента.

Август

През август най-обсъжданото събитие на тема Фейсбук напомни за кръговрата на историята. Бойко Борисов обяви, че си е направил официален профил в мрежата, единственият истински, на фона на многото негови профили там, и зад всичко написано на стената стои самият той. По стара традиция това събитие беше широко отразено в медиите, а още по-голямо внимание получи новината, че няколко дни по-късно профилът е бил хакнат. Неколкократно хакван и връщан към живот, днес той е следван от над 22 хиляди потребители на мрежата, далеч по-скромен брой от почитателите в eдин от неофициалните му профили, които вече наброяват 261 хиляди души.

През август едно от най-споделяните изображение във Фейсбук стана надписът ОСТАВКА от концерта на Роджър Уотърс.

Септември

Най-любопитното събитие на политическа сцена във Фейсбук през септември беше умишлено разпространеният от потребителите слух, че правителството на Орешарски е подало оставка. Провокацията изпълни своята цел да предизвика медиен интерес, но не и поговорката, че една лъжа, повторена сто пъти, става истина. Някои онлайн медии дори се подведоха от случващото се в социалната мрежа и обявиха новината за оставката, а на правителствената пресслужба се наложи официално да опровергава разпространения слух.

В края на септември във Фейсбук се появи групата Приятели на бежанците, целяща да мобилизира подкрепа и дарения за сирийските бежанци, настанени в лагери у нас. На фона на репортажите в медиите за страха сред българите от заселването на бежанци в страната, изразената позиция на Фейсбук потребителите с отношение към темата беше предимно в подкрепа на хората, бягащи от войната в Сирия.

Октомври

След като вълната от протести започна бавно да затихва, появиха се нови лица на Народа от Фейсбук, които под името Ранобудните студенти подеха поредната безпрецедентна протестна акция – Окупацията на Софийския университет, с която получиха одобрението на над 44 хиляди потребители в социалната мрежа.

Страницата на Ранобудните студенти във Фейсбук

Страницата на Ранобудните студенти във Фейсбук

Ответната група против окупацията мобилизира далеч по-малко одобрение, привличайки около 1,400 членове. Протестът на Ранобудните студенти получи подкрепата на много техни колеги, които инициираха окупацията на други университети в страната. Акцията продължи 80 дни, а на финала студентите написаха във Фейсбук страницата си: Още сме на мнение, че така повече не може и заедно продължаваме за една по-добра България!

През октомври във Фейсбук се разви инициатива, целяща да изчисти имиджа на България след филма на BBC Booze, Bar Crawls and Bulgaria, показващ безумията на британския алкохолен туризъм по българското черноморие.

Страницата Аз няма да позволя да се гаврят с България набра близо 20 хиляди почитатели и призова към създаване на богата галерия от снимки на пияни британци, с която да отвърнем на нанесения удар върху българския имидж.

Ноември

16 ноември се оказа неприятна дата за мнозинството потребители на Фейсбук. Митингът на управляващите партии в подкрепа на правителството в София и паралелният протестен митинг на ГЕРБ в Пловдив предизвикаха предимно негативните коментари на Народа от Фейсбук, който в мнозинството си не се припозна сред участниците в нито един от двата митинга. Мобилизацията на двата враждуващи фронта на българската политическа сцена припомни факта, че Народът от Фейсбук продължава да не се чувства представен в българския парламент.

Декември

Месецът на равносметките рядко е белязан от важни обществени и политически събития. Такива липсваха и през декември 2013. Изминалата година обаче даде много поводи за размисъл над симптоматичните явления и изводи за новата роля на Народа от Фейсбук. Ето ги и тях:

Изводи:

  • През 2013 година Народът от Фейсбук беше по-буден от всякога. В медиите постоянно присъстваха заглавия от типа взриви Фейсбук, подлуди Фейсбук, разтресе Фейсбук, Фейсбук настръхна и т.н. За пръв път в такива мащаби онлайн обществото замени виртуалния протест с реални демонстрации на недоволство, в които не се стигна до прояви на насилие.
  • Бурните граждански реакции на актуалните събития дадоха на политиците урок, че оттук нататък ще работят в нова публична среда. Новите медии наложиха нов модел на посредничество между властта и гражданското общество, при който всеки гражданин е медиа.
  • Основен проблем на шумната онлайн комуникация продължава да бъде ограниченият потенциал: диагностициране без предписано лечение. Народът от Фейсбук идентифицира проблеми, протестира, готов е да се бори против, но не предлага решения. Отричат се партиите и лидерите, но във виртуалната говорилня липсват техни алтернативи.
  • През 2013 година стана ясно, че макар и многолюден, Народът от Фейсбук е малцинство. Общество на младите, красивите и образованите, интернет лумпени или наивни идеалисти, те са малката активна част от голямото пасивно цяло. Все още не се чувстват парламентарно представени и в това се крие потенциалът на алтернативни партии като любимата на Фейсбук Глас народен, която вече се подготвя за Евроизбори 2014 с онлайн кастинг за евродепутати.

обратно към съдържанието

Напиши коментар

Ако искаш картинка, която да се показва към твоя коментар, иди вземи gravatar!